Förskoleklass v 11

Vart tar tiden vägen!!! En vecka till och sedan är det dax för ett nytt lov- påsklovet.

Vi hinner dock med en hel del i veckorna även o   m tiden går fort. Tiden går ju fort när man har roligt. Gymnastiken denna veckan innehöll samma aktiviteter som förra veckan då vi kände att det blev för liten tid. Vi hann inte med det vi ville så därför blev det repris denna veckan. Bokstaven vi haft denna veckan är Tt. Så gott som alla eleverna kunde den redan:)

I tisdags fick vi skapa bekantskap med landet Kambodja. En av barnen har varit där för att hjälpa en del av befolkningen med bl a mat. Vi tyckte alla att det var lärorikt och intressant att få se bilder och höra berättelsen om hur vuxna och barn lever där. Vi fick oss också en tankeställare om hur bra vi har det här i Sverige. Flera elever reagerade mycket på att se andra små barn leva och bo ensamma, fattiga smutsiga etc . Barnen började också prata om hur de skulle kunna bidra ,vilket värmde långt in i hjärtat.

I onsdags var vi bjudna till Ikea museum av Skapande skola. Vi lyssnade till musik och klädde oss i olika färger. Eleverna fick då berätta om känslorna de fick och kände beroende på vilken färg de valt. Därefter tittade vi på ett ”rum” med möbler från 1800-talet. Barnen fick även måla med flaskfärger eller tuschpennor vars ett örngott. de kommer att få hem dessa örngotten längre fram.

I vårt tema kroppen har vi denna veckan pratat kring de olika organen vi har. Vi tittade på 4 olika korta filmer om magen, andningen, hjärnan och blodet. Barnen har också ritat en del organ som vi ska sätta på vår ”människa”.

Idag har vi läst ett par kapitel av vår högläsningsbok. Det är endast två kapitel nu som återstår tills vi får veta upplösningen. På musiken idag jobbade vi med taktkänslan. Det blev spralligt och roligt.  Något nytt vi startat med denna veckan är högfrekventa ord. Vi övar i olika lekar med dem. Eleverna är jätteduktiga. Vi avslutade veckan med att ge och få ryggmassage i form av en massagesaga om höger och vänster. Detta är mycket uppskattat.

Önskar er alla en härlig helg!

Ann  Malva  Anette

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.