Åk 6 veckoinfo v. 14

Då var vi igång igen efter påsklovet. I veckan räknade vi ut att det är ungefär 45 skoldagar kvar av läsåret, det är nästan så man får lite panik med tanke på hur mycket vi ska hinna med på den korta tiden.

Lite kort om vad som hänt sedan vi hördes senast:

På matten jobbar vi på allt vad vi kan för att täcka in så mycket som möjligt innan de nationella proven vecka 17. Den här veckan har vi fokuserat på skala och volymberäkningar. Jag kan tänka mig att några av barnen tycker att det går i ett väl högt tempo just nu men så måste det vara, efter de nationella proven så återvänder vi till de områden vi jobbat med den senaste tiden och fördjupar oss på ett annat sätt.

På svenskan arbetar klassen med studietekniker som till exempel tankekartor, och precis som innan lovet så använder jag flera av svenskalektionerna till matte just nu av ovan nämnda anledning.

På engelskan har vi gjort gamla nationella prov och då fokuserat på hörförståelse.

På No:n fortsätter vi med anpassningar i naturen och nu arbetar vi med miljöer som eleverna känner igen, nämligen barr- och lövskogar.

På tekniken har vi fortsatt med ritningslära och elevernas egendesignade enplanshus.

Flera av eleverna har börjat efterlysa resultaten av de nationella proven i svenska. Det som är komplicerat med det provet är att bedöma skrivdelen på ett rättvist sätt och därför kommer ett antal lärare i Älmhults kommun att ha en sambedömning på torsdag den kommande veckan för att gemensamt titta på de uppsatser där det finns tveksamheter. Det innebär att på fredag (12/4) kommer klassen att få veta hur det har gått.

För övrigt så finns det i nuläget inga schemabrytande aktiviteter nästa vecka utan den ska väl rulla på som vanligt om inget oväntat inträffar.

Slutligen: På måndag (8/4) måste jag ha in försäljningslapparna från Kaffekassan så att jag kan göra beställningen. Om allt går som det ska så levereras sedan varorna under den andra halvan av veckan 15. Så fort jag har fått dem så hör jag av mig om hur vi enklast distribuerar dem till varje elev/familj.

Ha en bra helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

17 & 19/4 Nationella prov engelska. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

24 & 26/4 Nationella prov matte. Dessa dagar beviljas inga ledigheter.

V. 19-21 Utvecklingssamtal

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

24/5 Skolresa

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.