Åk 2, v.16

Nu är sista veckan med simning avklarad. Nästa vecka återgår vi till ordinarie schema och rutiner vilket bland annat innebär idrott på tisdagar igen. Eftersom simning är en del av idrottsundervisningen och dess kunskapskrav, kommer de elever som inte klarar grundläggande simfärdigheter få omdömet icke godtagbara kunskaper i idrott. Mer information får ni via omdömet på IST samt på utvecklingssamtalet.

I matematiken har vi jobbat vidare med algebra och likhetstecknets betydelse. Eleverna har även tränat på att använda miniräknare vid beräkningar, vilket inte alltid är helt självklart hur man gör. De flesta har genomfört Skolverkets bedömningsstöd i taluppfattning.

I svenskan har eleverna läst i Robinboken och tränat på att sammanfatta kapitlet.  Vi har fortsatt med läslistor och bedömningsstöd. Eleverna har skrivit en del för hand och vissa texter kommer jag att använda som stöd för bedömningsunderlag. Vi har repeterat en berättelses struktur och alla har gjort en planering inför att skriva sin egna berättelse.

SO:n har handlat om världsdelarna Afrika och Oceanien. Vi har tittat på filmer och pratat om olika länder i respektive världsdel, olika naturtyper, klimat samt djurliv.

På No:n har vi påbörjat ett nytt ämnesområde om ”material och ämnen”. Vi har pratat om vanliga material såsom trä, plast, metall, glas och liknande samt dess egenskaper. Under teknikpasset lärde vi oss mer vad programmering innebär och vilka föremål i vår vardag som är programmerade på olika sätt. Avslutningsvis genomfördes analog programmering där eleverna parvis skulle lägga ut pilar hur en legogubbe skulle gå för att nå målet.

Engelskan handlade även den här veckan om animals. Fokus var hörförståelse, viss läsförståelse och att skriva ord och enkla meningar.

Trevlig helg!

Vecka 17
Tisdag:
*Skrivläxa i stora blå boken, ingen läsläxa. (V.18 Läsläxa kapitel 26 i Robinboken + lilla läxboken)
*Idrott, medtag ombyte och handduk
*Matteläxa i Skolplus

Kommande aktiviteter