Åk 2, v.17

I svenskan har vi arbetat med Robinboken med fokus på vad en källa är och vad källkritik innebär. Eleverna har fortsatt att skriva på sina berättelser vilket många tycker är superkul! 🙂 För att få ännu mer intressanta och målande texter har vi fördjupat oss i personbeskrivningar. Eleverna har fått göra utförliga beskrivningar utifrån bilder och beskriva personen med bland annat namn, ålder, utseende, egenskaper, intressen och liknande. Denna övning skriver de för hand eftersom det fortfarande är många som har behov av att vidareutveckla både handstil och uthållighet/skrivflyt.

I matematiken har vi börjat jobba med bråk- del av en helhet.

På SO:n har vi fördjupat oss i världsdelen Asien och vi har fått lära oss lite extra om Indien. I NO jobbar vi vidare om material och ämnen.

Under teknikpasset arbetade vi med programmering. Eleverna gjorde samma analoga övning som förra gången där de skulle koda en legogubbes väg med hjälp av pilar. De fick även prova på ett par programmerings-spel på Ipad.

På engelskan tränades hörförståelse samt att läsa korta texter. Det är lite klurigt hur man ska avläsa och uttala bokstäverna/orden men träning ger färdighet!

Tisdagen den 7 maj är det dags för den efterlängtade konserten med ”Tvåornas kör”. Under förmiddagen på skoltid kommer vi åka med buss in till Älmhult för ett genrep tillsammans med alla andra årskurs tvåor i kommunen. På kvällen när den ”riktiga” föreställningen äger rum är det ni vårdnadshavare som ser till att ert barn kommer på plats till Live Arena. Eleverna behöver vara där allra senast 17.40 och konserten börjar kl. 18.00. Ni har sedan tidigare fått ett informationsblad med hem med mer information men jag kommer skicka med ytterligare ett exemplar på måndag. Hör av er till mig om det är några oklarheter eller om något problem uppstår.

Det finns tider kvar att boka för utvecklingssamtal på IST.

Trevlig helg!
Annica och Anette

Tisdag:
*Läsläxa kapitel 26 i Robinboken + lilla läxboken (v.19 läsläxa kapitel 27)
*Idrott ute – kläder efter väder, skor att springa i samt handduk.
Första maj-ledigt
*Matteläxa i Skolplus

7/5 Konsert på LIVE arena 18.00 (Barnen behöver vara på plats senast 17.40)
10/5 Lovdag