Åk 3, v.17

Nu är de nationella proven över för majoriteten. Så roligt att se deras fokus och kunskaper!

I IST Home erbjuds tider för utvecklingssamtal. Önskar ni samtal är sista dagen att boka idag 26/4.

Här kommer lite av vad vi gjort under veckan:

Svenska: Eleverna har arbetat med förklarande texter och utgått från sina fantasidjur. Några hade många tankar och funderingar kring sex och samlevnad, så det har vi också diskuterat lite 🙂  De har gjort en liten check i svenskan för att se om de befäst vad vi arbetat med i de senaste kapitlen av Robin. På svenskan idag har de gjort klart och rättat tidigare uppgifter.

Matematik: Vi har haft två nationella prov i matematik under veckan. På ett av proven fick de använda miniräknare så det tränade vi på i början av veckan. En vanlig miniräknare skiljer sig från en miniräknare på t.ex en mobil, så det gäller att trycka rätt.

SO: Vi har fortsatt fördjupa oss i förr i tiden och gjort lite jämförelser mellan då och nu.

Bild: I bilden arbetar eleverna med 3D-perspektiv. Det ska bli ett hjärta som hoppar ur bilden.

Eftersom de kämpat på nu i flera veckor med nationella prov och varit nyfikna på hur barn blir till så avslutade vi veckan med att tillverka en nedräkningsgirlang till sommarlovet och titta på grodyngel, äta glass och kolla på en tecknad film om ”Var kommer barn ifrån”. Några var så inne i filmen att de glömde äta sin glass, så det blev lite stressigt på slutet. Men nu är de fulla med ny kunskap 😀

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Emma och Johan

Vecka 18: