Åk 6 veckoinfo v. 17

I skrivande stund sitter klassen och brottas med de avslutande nationella proven i matte, och sedan kan vi äntligen lägga det här bakom oss. Vi kommer att fira detta med fika i eftermiddag på den sista lektionen.

Allt har emellertid inte handlat om nationella prov i veckan. I onsdags kom till exempel mentorerna från Linnéskolan på besök och umgicks med eleverna. De passade även på att äta med klassen innan de återvände till Älmhult.

Som ni vet så drar det ihop sig till utvecklingssamtal, och ni har fått ut lappar med förslag på tider. Jag har fått tillbaka de flesta och resterande vill jag gärna ha på måndag så att jag kan sätta tider och skicka ut till er.

Lite kort om vad som hänt i lektionsväg i veckan:

På matten har vi jobbat med problemlösning de få lektioner som inte har handlat om nationella prov.

På svenskan har vi arbetat med användandet av de och dem, men merparten av svenskan har använts till SO i stället.

På engelskan tittar vi just nu på en serie som heter ”The Gun” och arbetar med den. Det handlar bland annat om grupptryck och vad det kan leda till.

På NO:n fortsätter vi med anpassningar i naturen och har tittat på djur- och växtliv på stäpp och savann. Vi har dessutom hunnit börja fördjupa oss i regnskogen och vad man kan se för anpassningar hos de som lever där. Det blir prov på det här området 21/5 och eleverna kommer att få ut förberedelsematerial minst två veckor innan.

På tekniken har vi repeterat det som vi har gått igenom under hela mellanstadietiden och eleverna har antecknat allt de behöver veta innan slutprovet i teknik som blir den 8/5.

För de elever som har spanska: Diana låter meddela att de som behöver göra omprov kan göra detta nästa vecka. Möjligheten finns både tisdag och fredag.

Avslutningsvis önskar jag alla en bra helg och en trevlig Valborg!

/ Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V. 19-21 Utvecklingssamtal

8/5 Teknikprov

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

21/5 Prov Biologi ”Anpassningar i naturen”

24/5 Skolresa till Liseberg

31/5 Ny klassindelning meddelas vårdnadshavare via mail

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

11/6 Besök på Linnéskolan

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.