Årskurs 1 vecka 17

Ännu en vecka har passerat och vi fortsätter att arbeta tillsammans. I matematiken har vi påbörjat ett nytt kapitel om multiplikation och division. Vi använder mycket bilder för att visa att multiplikation är upprepad addition, och vi har också börjat undersöka vad hälften innebär.

I svenskan har vi fokuserat på stavning och att skriva meningar. Vi har arbetat både i våra böcker och med våra iPads. Eleverna har fått låna med sig böcker hem från biblioteket som ska lämnas tillbaka på onsdag nästa vecka.

I bilden har vi testa på att rita så att ett objekt ser ut att vara i 3D. Vi testade först med våra händer och några provade på att teckna hål och gropar.

Vi har haft frukter och bär som tema på vår engelskalektion, eleverna var jätteduktiga och kunde namnge många! Vi övade sedan på de olika orden med hjälp av korsord och övningar på våra Ipads.

Nästa vecka i NO kommer vi att studera trädknoppar och lära oss mer om våra vanligaste träd. Vi kommer också att avsluta temat om rymden.

I SO fortsätter vi att arbeta med värdegrundsfrågor. Den här veckan har vi diskuterat hur det kan kännas att vara en ny elev i en klass/skola. Eleverna hade många kloka tankar om hur man kan välkomna en ny elev på ett bra sätt!

Ha en trevlig helg!

/ Klas, Eva, Therese och Hanna

Nästa vecka:

Måndag: Läxboken tillbaka till skolan.

Tisdag: Idrott, läxbok hem.

Onsdag: Röd dag, skolan stängd.

Torsdag: Ta med låneboken om man lånat från biblioteket.

Fredag:

7/5 Klassen ska på miniopera på Möckelnsnäs.

16/5 Utedag – Eleverna kommer vara ute på skolgården och ha aktiviteter. Kläder efter väder.

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristihimmelsfärdsdag).

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.