Åk 3, v.18

Nu är äntligen våren här. Så härligt med sol! Och med solen kom Sandra 🙂 Sandra kommer till en början att arbeta mån/ons/fre förmiddag. Vi har kvar Emma i klassen också. Utvecklingssamtalen drar igång nästa vecka, så omdömen kommer publiceras framöver så att ni hinner kolla på dem innan samtalet. Majoriteten av eleverna har hunnit se sina nationella prov och alla ska ha sett sina prov innan vi har samtalet, så att de själva vet hur det gick.

Här kommer lite av vad vi gjort under veckan:

Svenska: Under veckan har eleverna repeterat sina fabler som vi ska läsa för förskoleklassen. De har även arbetat klart med lite texter som de inte varit färdiga med. Vi har gjort sista Legilexi för åk 3. I Robinboken har eleverna arbetat med tidningsartiklar och dikter.

Matematik: I matematiken har vi arbetat med att repetera analog och digital tid. Vi har även arbetat med läsförståelse i matematiken. Två utav lektionerna har eleverna fått välja mellan olika spel och häften för att träna på sådant som de känner att de behöver. Ingen matteläxa till onsdag.

SO: Veckans SO-lektion inföll på Valborgsmässoafton. Så vi passade på att repetera denna högtid. Eleverna läste texter för varandra, svarade på frågor tillsammans och enskilt. Passa på att fråga dem om varför vi tänder brasor, vad vår kung heter och vem sankta Walpurgis var.

Eleverna rör sig mycket på rasterna så skicka gärna med en vattenflaska de kan ha i väskan.

Hoppas ni får en fin helg! Hälsningar Evelina, Emma, Sandra och Johan

Vecka 19: