Åk 6 veckoinfo v. 18

Dags att lägga ännu en vecka bakom oss, och det har ju varit en fantastisk vecka vädermässigt men närvaromässigt har det varit dystrare eftersom vi har haft mycket sjukfrånvaro. Jag håller tummarna för att klassen snart är fulltalig igen.

Först lite info om det som komma skall de närmaste veckorna:

Nu ska alla ha fått tider till de kommande utvecklingssamtalen som vi drar igång på måndag. Det ska bli kul att träffa er!

Det är fortfarande några som inte har swishat pengar från klassens försäljning av produkter från ”Kaffekassan”. Tänk på att jag måste ha dem senast måndag då fakturan ska betalas.

Vad gäller resan till Liseberg 24/5 så öppnar ju inte stället förrän klockan tre, så vi har kommit överens om att vi åker från skolan cirka 11:30. Eleverna kommer att få äta redan klockan 11 den dagen. Ni behöver alltså begära era barn lediga från 11:30-13:30 den dagen.

Sedan är det ju så att vi ska cykla och övernatta i vindskydd 31/5-1/6. Det blir jag och Hampus som håller i trådarna och vi ger oss av från skolan strax innan klockan 13. Rutten blir Ryfors-Delary-Holmseryd-Hallaryd-Vägla-Mjäryd-Strömsnäsbruk där vi övernattar vid Kvarnaholms kraftverk. På lördagen cyklar vi tillbaka samma håll och lämnar barn efter hand vilket innebär att alla elever som bor utmed rutten kommer hem själva. De övriga hämtas vid skolan vid tid som meddelas senare. Packningen fraktas på släp och jag får återkomma med ett förslag på hur vi löser logistiken kring hemleverans av den. Mer info om detta och en del andra spörsmål om utflykten kommer när det närmar sig.

Den 31/5 blir för övrigt en händelserik dag eftersom det även är då som eleverna kommer att få veta sin nya klasstillhörighet. Ni föräldrar kommer att få mail om det och jag är tacksam om ni inte vidarebefordrar det till eleverna, vi har kommit överens om att jag ger dem infon i klassrummet innan vi ger oss iväg på cyklarna. Då får alla veta det samtidigt och det blir bäst för alla.

Lite kort om vad som hänt i lektionsväg i veckan:

På matten har vi repeterat multiplikation och division samt hur man arbetar med dessa uppställningar. Vi har också hunnit med en del problemlösning.

På svenskan har vi jobbat med ett projekt till skolavslutningen. Det är lite hemligt så jag skriver inte mer om det 🙂

På engelskan har vi börjat med ett teaterprojekt där eleverna ska återskapa valfria scener ur Disneyfilmer, naturligtvis på originalspråket.

På NO:n har vi tittat på hur djur och växter har anpassat sig till ett liv i öknen.

På tekniken har vi programmerat och förberett oss inför provet på onsdag nästa vecka.

Nu lite info från Sofie:

Info från Hem- och konsumentkunskapen. Eleverna har ett skolplus-häfte om Städning och rengöring att göra klart till måndag v.19. Sidorna 7-9 i häftet behöver de läsa på och kunna till dess, då vi kommer att ha en liten kunskapskoll på badrumsstädning samt miljövänliga städprodukter och tips.

Nästa vecka innehåller inga större sensationer frånsett att vi bara är i skolan tre dagar.

Jag hoppas att ni får en bra helg!

/ Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V. 19-21 Utvecklingssamtal

8/5 Teknikprov

10/5 Lovdag (klämdagen vid Kristi himmelsfärdsdag).

16/5 Idrottsdag på skolan. Kläder efter väder.

21/5 Prov Biologi ”Anpassningar i naturen”

22/5 KM i friidrott

24/5 Skolresa till Liseberg

31/5 Ny klassindelning meddelas vårdnadshavare via mail

31/5 – 1/6 Cykelutflykt med övernattning i vindskydd.

7/6 Lovdag (klämdagen vid nationaldagen).

11/6 Besök på Linnéskolan

13/6 Traditionell skolavslutning på kvällen.