Veckobrev åk 4, v 9

Vi har nu börjat på ett nytt arbetsområde efter att vi avslutat kristendom. Vi kommer under några veckor framöver att arbeta med vikingatiden. Detta arbetsområde är upp delat i tre olika områden; forntiden, asagudar och vikingatiden. Vill ni läsa mer om arbetssätt, mål och bedömning kan ni läsa här;bedömning. Denna vecka har vi arbetat med repetition av forntiden. Eleverna blev indelade i 3 hemgrupper. En elev i varje hemgrupp blev ansvarig för att bli expert på en tid från forntiden. De har sedan enskilt arbetat med att ta reda på saker om sin tid för att sedan lära de andra i sin hemgrupp. Sedan fick de tillsammans fylla i ett Venn-diagram kring likheter och skillnader mellan de olika tiderna. Som avslutning på den här delen fick de en bedömningsuppgift där de självständigt skulle hitta likheter och skillnader. Det var ganska svårt att hitta likheter men efter lite repetition och samtal blev det enklare.

Det börjar bli dags för utvecklingssamtal och idag har eleverna fått den här lappen med sig hem tidsbokning . Fyll i så många tider som möjligt så återkommer jag när ni är välkomna. Jag kommer även lägga ett dokument här på bloggen när alla har sina samtal så att man har möjlighet att dubbelkolla sin tid om man är osäker.

På matten arbetar vi vidare med decimaltal. Vi har omvandlat bråk till decimaltal, avrundat decimaltal och tränat på att räkna addition och subtraktion med decimaltal. Eleverna arbetar i en väldig fart och lär sig nya saker varje dag!

På no:n är det dags för redovisning av arbetsområdet kring vinterns växter och djur. På tisdag ska eleverna redovisa kapitlet för en elev i åk 1. Till sin hjälp har de en plansch som de gjort. På torsdag är det dags för no-prov.

Trevlig helg!

Vecka 10

Måndag; Veckans grej ”Tusentals öar”

Tisdag; Redovisning no, idrott

Onsdag;

Torsdag; Läsläxa, idrott, no-prov

Fredag;

Kommande aktiviteter

24/3 Studiedag

v 15 Påsklov

14/4 Studiedag

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.