Åk 3, v.38

Hej allesammans.

Ännu en vecka har susat förbi och här kommer lite smått och gott som vi har gjort under veckan:

Engelskaförhöret gick toppenbra och eleverna fick svara på frågor från vårt arbetsområde som de såg på kanonen. De fick sedan 4 svarsalternativ och ett papper med en QR kod på. Sedan skulle de vända QR koden på ett speciellt sätt beroende på om de trodde att det var alternativ A, B, C eller D som var rätt svar. Jag scannade sedan deras koder och och vi fick löpande upp statistik på om alla hade svarat eller om det var någon kvar som jag skulle scanna. Kul och spännande tyckte barnen.

Under svenskan har vi pratat om olika tips och trix som man kan ta till hjälp när man ska skriva en miljöbeskrivning för att det ska skapa fler inre tankebilder hos läsaren och för att det ska bli roligare och läsa den. Vi beskriv olika miljöer utifrån våra sinnen. Vi föreställde oss tex att vi satt på en stor gunga med utsikt över bergen. Vi förklarade för varandra vad vi såg därifrån gungan, vad vi hörde, kände vi någon lukt och vad kände vi? Vi provade skriva en kort meningen om detta som vi sedan jämförde med en mening som vi hade  ”byggt ut” med hjälp utav sinnena. Wow vilken skillnad det blev för lyssnaren/läsaren konstaterade barnen. Vi har även jobbat med känsloord för att utöka vårt ordförråd och få fler uttryck att använda oss utav när vi känner olika saker.

På matematiken har vi haft ett pass med ”målmatte” med fokus på de mål eleverna fick efter vårens utvecklingssamtal. Några upptäckte att de har befäst en del av sina mål och några upptäckte att de behövde träna mer för att bli säkra. Vi har även fortsatt med multiplikation och division samt att se sambandet dem emellan. Veckans läxa finns i matteportal under uppgifter och heter ”Matteläxa till 27/9”.

På torsdag 28/9 välkomnar vi er till vårt öppna hus för att fira 70 år jubileum. Vi hoppas givetvis att många av er har möjlighet att komma och bjud gärna med mer släkt och vänner. Det kommer finnas flera aktiviteter på plats och man kommer att få gå runt och kolla på lokalerna, gamla bilder kommer sättas upp och mycket mer. Ryfors skola kommer även att sälja kakor och pyssel som vi på skolan och fritids  har gjort till förmån för Musikhjälpen 2023 (Radiohjälpen). Detta kommer att ske utanför vårt klassrum så om det är något barn som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med försäljningen så får man som vårdnadshavare maila mig på: sandra.linde@almhult.se senast onsdag 27/9 så jag kan göra upp ett schema. Tanken är även att vi ska jobba med detta projekt löpande under höstterminen i olika ämnen och på olika sätt för att sedan besöka glasburen (detta är frivilligt) som detta år kommer att byggas upp i Växjö mellan 11-17 dec och lämna över de insamlade pengarna. Mer information om hur man skänker en slant kommer i ett separat inlägg.

Med detta sagt önskar vi er alla en trevlig helg//Sandra, Evelina och Johan

Vecka 39:

• Måndag: Idrott, inlämning av svenskläxa