Förskoleklass v 12

Nu går vi mot ljusare tider även om det blir lite bakslag i vädret ibland. Barnen har kommit väl in i skolarbetet och kämpar på så gott de kan.  Vi kommer ha föräldrar dagar måndagen den 24/4 och måndagen den 8/5 .Då  är ni välkomna att vara med en stund eller hela dagen vilket ni själv önskar. Var snäll meddela oss via mail ann.persson@almhult.se senast den 13/4 att ni vill komma, så vi vet och kan planera utifrån hur många vi blir i klassen de aktuella dagarna.

Denna veckans gymnastik innehöll träning av att kasta boll på olika sätt. Vi provade också på att bli träffade av bollen från midjan och ner mot fötterna. Detta för att barnen inte ska blir rädda i lite olika bollspel som vi har på gymnastiken. I klassrummet arbetade vi med veckans bokstav som är Dd. Därefter sjöng hela klassen Astrid Lindgren sånger tillsammans.

Tisdagen startade med att barnen jobbade med bokstavsarbete eller läsning på sina ipads. Vi fortsatte även vårt Astrid Lindgren tema med Bullerby barnen. Detta gjorde att vi kom in på hur det var förr och hur det är nu i samhället. Efter rast och film skrev barnen ord på små whiteboards och namngav vilka bokstäver de skrivit och då fick vi andra försöka klura ut ordet de skrivit.

I onsdags bekantade vi oss med Carl von Linne. Vi tittade på film och pratade kring hans forskning om växter och djur. Detta då vi ska till biblioteket på studiebesök och även där få möta bekantskap med honom.

Matematik arbetade vi med i torsdags. Vi fortsatte i våra häften som har med former och linjalträning att göra. Vi pratade om meter, decimeter, centimeter och millimeter. Barnen fick mäta olika saker i klassrummet och sedan redovisa för de andra hur långt något är. Innan det var dags för fri lek mätte vi hur långa barnen är och satte en liten lapp på väggen med deras namn vid längden.

Det blev en lyckad dag med utflykt till biblioteket. Vi fick lyssna på Blomstergrisen som Åsa och Cecilia läste för oss i ett mysigt sagorum. Eleverna fick en liten rundvisning av biblioteket och fick även lära sig hur man lånar och lämnar tillbaka böcker. Besöket avslutades med att självaste Carl von Linné gästade oss och berättade om sitt liv. Han hade fina böcker med sig som var och en av eleverna fick komma fram och ta emot. Böckerna ska vi arbeta med i skolan och sedan får de ta hem dem. Alla eleverna bockade eller neg när de tog emot böckerna precis som vi hade lärt oss att man alltid gjorde förr i tiden och med tanke på att Carl von Linné var över 300 år så passade det väldigt bra.

Nästa fredag ska vi ha lite påskaktiviteter, där det ska skapas och leka lekar med hårdkokta ägg. För att kunna genomföra lekarna äggrullning och äggpickning är det bra om eleverna har med sig två hårdkokta ägg på fredagen.

v.14 Påsklov

19/5 Lovdag

5/6 Lovdag

15/6 Skolavslutning på kvällen.

Med dessa rader önskar vi er en härlig helg, Ann, Cissi, Maria, Sofie och Helen

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.