Åk 1, v.12

I svenskan har vi arbetat med bokstaven Gg och arbetsschema. Vi har tränat på att skriva om meningar till frågor och jobbat på med sagoskrivandet. I tisdags var de elever som ville, till F-klassen och läste upp sina faktatexter om fåglar. Det var lite pirrigt men det gick bra!

I matematiken har vi  flitigt jobbat vidare med Singma-testet, om det vi lärt oss hittills i matteboken.  Vi har även fortsatt tragglat lilla addition, dubblor och strategier i addition 11-20 på olika sätt.

På so:n har vi  fortsatt arbetet om pengars värde och användningsområden. Vi har pratat om olika betalningsmedel och tittat på priser i reklamblad och på webben. Eleverna ritade och skrev om sina favoriter till fredagsmyset som de sedan fick undersöka vad de egentligen kostar. Eleverna var väldigt engagerade i uppgiften! 🙂

På skolans val tittade vi på Kloka ugglan och kompisproblemet -att känna sig utanför. Vi pratade om hur det kan bli så, känslor som kan uppstå, om både sitt eget och andras  ansvar i det hela samt olika lösningar. Som vanligt har eleverna många kloka tankar och funderingar.

I dag fick vi besök av Alwa M:s pappa som berättade om sina arbeten. Eleverna tyckte att det var mycket spännande och hade många frågor. 🙂  Är det någon mer som vill komma och berätta om sitt yrke, hör av er till mig så hittar vi en passande dag.

Till på tisdag är det läsläxa som vanligt, kapitel 20. Påminn era barn att ta med skrivläxan (den stora blå boken).
Till vecka 15 har eleverna ingen läsläxa men däremot har de matteläxa till fredagen. De ska träna på lilla addition för automatisering. Nästa vecka får  de med sig ”vändkort” hem att träna med. Klipp ut korten och lägg i en hög med additionen uppåt. Dra ett kort, säg svaret och kontrollera på baksidan. De tal man är helt säker på kan man lägga åt sidan och endast träna de man är osäker på. Det innebär att de flesta elever behöver träna många gånger då målet är att inte behöva räkna på fingrarna.

Trevlig helg!

V.13

Tisdag:
*Läsläxa – Läsa Robin kapitel 20, skrivläxa kapitel 20.
*Idrott, medtag ombyte och handduk
Torsdag:
*Ta med två hårdkokta ägg
Fredag:
*Påsk-aktiviteter under förmiddagen