Åk 5 veckoinfo v. 12

Ännu en vecka att lägga till handlingarna. Det har inte varit några större sensationer, vi har jobbat på i den vanliga lunken. Något vi har pratat om en del är elevernas vana att prata rätt ut under lektionerna. Det där går i vågor, och i början av veckan var det en extrem situation. Jag har försökt förklara för dem att det beteendet skapar jobbiga lektioner nu och omöjliga lektioner när de kommer till högstadiet. Det verkade som att de tog till sig kritiken för den senare halvan av veckan blev betydligt bättre.

Det här är en del av vad vi har gjort i veckan som gått:

I matten har vi kämpat med rymdmått. Det har inte varit helt lätt för klassen att förstå måtten liter, deciliter, centiliter och milliliter och hur de förhåller sig till varandra. Nästa vecka går vi vidare med timmar, minuter och sekunder, sedan släpper vi det här kapitlet för i år. Det blir prov på de tre första kapitlen i matteboken den 12/4.

I svenskan har eleverna jobbat med sin berättelse ”Resan”, vi har arbetat med beskrivande texter och med ordklassen verb. Ramsan för veckan: ”Verb är saker man kan göra, till exempel tuta, köra” 🙂 Dessutom har vi börjat med en ny högläsningsbok som eleverna verkar tycka är bra, ”Trustville – kom ensam”.

I engelskan har klassen fortsatt skriva sin egen fortsättning på berättelsen om Robin Hood, vi har pratat om olika sätt att färdas och vad några fordon heter på engelska. Vi avslutade veckan med en skattjakt där eleverna arbetade i grupper och la ut ledtrådar på olika ställen på skolan som ledde till den gömda skatten. Alla ledtrådar och all konversation i grupperna skulle självklart vara på engelska. Skatten var sponsrad av Herrgårdstoppen 🙂

På tekniken har eleverna redovisat sina hamsterlekplatser för tvåorna och de gjorde ett strålande jobb! Om allt går som tänkt så ska vi börja med programmering nästa vecka.

På NO:n har vi fortsatt att arbeta med elektricitet. Vi har pratat om vad elektricitet är, om farorna med det och om vilka ämnen som leder och inte leder elektrisk ström. Nästa vecka rundar vi av den delen och fortsätter med magnetism. Det blir prov på det här området 26/4, mer info om hur man förbereder sig kommer direkt efter påsklovet.

Veckans grej stod Selma för som berättade om krigsfotografen Robert Capa. Det var väldigt intressant att höra henne berätta om hans strävan att visa krigets fasor och hur han själv föll offer för dem. Nästa vecka är det Noahs tur att berätta om en annan person som också till stor del saknade självbevarelsedrift.

Nästa vecka blir lite annorlunda. På tisdag och torsdag har jag nationella prov i sexan på en del av lektionerna, och då kommer Cilla att ha femmorna. På onsdag får vi besök i klassen från Linnés Råshult och på fredag blir det påsktema från rasten fram till lunch. Nästa vecka får ni dessutom hem lappar med förslag på tider till utvecklingssamtalen som börjar vecka 16.

Till tisdag har de femmans tabell i läxa, och glosläxan till torsdag ser ut så här:

about – cirka

across – tvärs över

actually – faktiskt

adventure – äventyr

advice – råd

agree – hålla med

air – luft

along – längs med

angry – arg

answer – svar, svara

area – område

arrive in – komma till

arrow – pil

asked – frågade

at last – äntligen

aunt – moster / faster

autumn – höst

Trevlig helg! / Janne

Kommande aktiviteter och viktiga datum:

V 14 Påsklov

12/4 Matteprov kap. 1-3

V 16-18 utvecklingssamtal

24/4 Vaccination Gardasil dos 2

26/4 Fysikprov ”Energi”

19/5 Lov (klämdagen efter Kristi himmelfärdsdag)

5/6 Lov (klämdagen innan nationaldagen)

9/6 Vandring m.m. på Ven

15/6 Sista skoldagen med traditionellt utspring på kvällen.