åk 1 veckobrev för vecka 41

Veckobrev vecka 41 2019

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

Vilken annorlunda vecka det varit, både för barnen och mig. I tisdags hade vi en friluftsdag med tema hösten. Då gjorde vi mattediagram med höstlöv, letade efter onaturliga saker i spåret, gjorde olika uppdrag och gjorde ett höst-bingo. Innan dagen var slut hann vi grilla korv uppe vid eldstaden, som föräldraföreningen gjort ren och fin till oss. Tack alla ni föräldrar som är med i föräldraföreningen och fixar till det lite extra för våra barn.

I onsdags hjälpte jag Annika med en cykeldag runt Römningen. Barnen hade Hanna som vikarie. Hon tyckte det gick bra, barnen sa vid flera tillfällen så brukar vi inte göra…? Skönt för mig att höra att barnen har fått lite rutin för hur vi brukar arbeta. Ofta ger det en trygghet i att veta vad som brukar hända och vad man som elev förväntas göra.

Under fredagen hade eleverna en annan vikarie. Jag hoppas att det gick lika bra som i onsdags med Hanna.

Varje dag har varje elev läst vilka mål de ska träna på inför nästa samtal. Någras mål har vi fått revidera. Vi läser målen på våra bänkar varje dag för att komma ihåg vad vi ska träna extra mycket på för att utvecklas ytterligare.

I måndags började vi att arbeta med teknik med 2-3:orna. Vårt tema är musik. Vi började prata om vad musik är och hur man kan uttrycka musik. Eleverna fick berätta om olika instrument och hur dessa kunde sorteras. Barnen delade upp instrumenten i kroppsinstrument, stränginstrument, slaginstrument och blåsinstrument. På måndag kommer vi att fortsätta med temat musik och då kommer vi att tillverka små musikinstrument. Eleverna behöver då ta med sig någon konservburk, plastflaska, plastlåda och träblock hemifrån. Vet inte om vikarien förmedlade detta. Om ni inte hittar något träblock hemma, så går vi till träslöjden och letar upp något.

Vi har fortsatt med elevensval. Denna gång skulle eleverna skriva manus. Det var lite krångligt och tufft att komma på bra dialoger. Någon grupp har kommit igång och ska börja öva på sitt manus kommande vecka.

På svenskan har vi läst ett nytt kapitel och kommit igång med våra läsgrupper. Läsgrupperna fungerar som så att de är tre elever som läser högt från likadana böcker. När de läst en bok, en sida eller ett kapitel (beroende på vilden bok de har) så ska de sedan gemensamt svara på frågor till boken/sidan/kapitlet. Detta gör vi för att öka läsförståelsen. Vi har börjat med frågor på ytan, vilket betyder att de kan ”lätt” hitta svaren i texten. Framöver kommer eleverna att få andra frågor där de behöver använda andra strategier (än att leta upp svaret direkt i texten) för att finna svaren. Vi har arbetat med bokstaven L och skrivit klart våra punkter om nässelfjärilen. Några har hunnit ta 5 höstbilder. Till höstbilderna ska vi skriva några meningar under nästa vecka.

Vi har repeterat större än, mindre än, färre, fler, +-symbolen och –symbolen på matematiken. Vi har tränat på att dela talen 1-6. Jag skulle vilja att eleverna även tränade hemma på alla delningar med talen 1 till 6. Exempel på delning av talet 4; 4+0, 0+4, 1+3, 3+1, 2+2. I vardagen där hemma får ni gärna använda orden färre, fler etc så att de även använder orden i vardagen och inte bara i skolan. Tack för er hjälp med detta. Efter höstlovet kommer eleverna få matteläxa.

Vi hoppas att sjukanmälan kan göras på annat telefonnummer efter höstlovet. Om det blir så meddelar jag i veckobrevet.

All allmän information från skolan finns tillgänglig på vår blogg, även veckobreven från mig. Om du prenumererar på bloggen kommer det upp på din mail när information läggs ut. Bloggen heter: Ryforsskola.vibloggar.nu

Material läxa måndag. Läsläxa till tisdag eller onsdag.

Vecka 42

Måndag: Ta med plastburk, plåtburk, plastflaska

Tisdag: Läsläxa kapitel 7 och skrivläxa, grupp 1

Onsdag: läsläxa kapitel 7 och skrivläxa, grupp 2

Torsdag:

Fredag:

Kommande agenda:

• FN-dagen 24 okt
  • Höstlov v. 44
  • Studiedag 4 dec
  • Lucia 13/12
  • Jullov 21 dec- 7 jan. Skolan börjar igen den 8 jan 2020

Cillas tel nr: 0702-420350 Fritids tel nr: 0721-557690.

Mvh Cilla