åk 1 veckobrev vecka 42

Veckobrev vecka 42 2019

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

Vilka fantastiska supportrar ni är till era barn. Toppen att många av barnen hade med sig saker till tekniken i måndags. Vi hade världens skaparverkstad! Alla elever tillverkade minst ett musikinstrument. Därefter fick de snygga till sitt instrument. Just nu ligger de flesta instrumenten i fönsterkarmen i korridoren och väntar på att bli använda. Nästa vecka får vi se om de håller att spela på, för då ska vi skapa musik med våra egna instrument. Jag hoppas att jag klurar ut hur jag ska spela in musiken för att sedan lägg upp den på bloggen så även ni föräldrar ska kunna lyssna på elevernas rytmer.

På elevens val har vi fortsatt skriva manus och filmat. Vi hoppas att någon film blir klar, eftersom filmtemat är knutet till ”må bra veckan”. Både Annica och jag hoppas att vi kan visa upp filmerna i februari på skolshowen.

Catrin, vår nya kurator, var och hälsade på i klassen denna vecka. Hon kommer att genomföra trivselenkäten i klassen under nästa vecka. Veckan efter höstlovet kommer Catrin att ha några grupplektioner med temat ”stopp min kropp”. Vi har redan hunnit prata lite om detta, så det blir lite repetition och lite nytt för barnen.

Vi har börjat läsa i bänk-böcker varje dag. Vi ska försöka läsa så mycket som möjligt, men det är även viktigt att man har förståelse för det man läser. Barnen fick i stor utsträckning välja bok själv. Jag går runt och lyssnar på olika barn vid bänkboksläsandet. När boken är läst ska de göra en enkel recension på boken, för att få eleverna att förstå att det är viktigt att förstå det man läser. Det är tufft att läsa för en del elever, men vi kämpar på.

Barnen har skrivit egna meningar till fem höstbilder på Ipad. Därefter fick barnen göra en kompisrespons. De skulle bedöma varandras texter utifrån några kriterier. De skulle skriva två bra saker och en sak som kompisen skulle kunna bli bättre på (two stars and a wish). Vi pratade om på vilka sätt man kunde ge positiv respons och på vilka sätt man kunde ge negativ respons. Jag skrev några förslag på tavlan som de kunde använda om de ville. Barnen tyckte det var roligt men några blev lite stötta när de fick en önskans-respons. Vi pratade om att man måste vara väldigt försiktig med hur man uttrycker en önskans-respons ( det är inte okej att skratta åt någons text för att den är skriven på ett tokigt sätt), men att det är viktigt att kunna ta kritik och lära sig att man kan göra saker ännu bättre. Vi kommer att fortsätta kompis-bedöma texter och då även hjälpa varandra med hur man kan ändra i texten. Det vi tittade mest på denna gång var om text och bild passade ihop samt om man kunde läsa ut orden som var skrivna. Många upptäckte att det fattades bokstäver i flera ord.

På matematiken har vi pratat om den kommutativa lagen, tals grannar, tvillingar och om subtraktionspar. Till nästa vecka har de tvillingarna upp till summan 10 i läxa. Tvillingarna är 1+1=2, 2+2=4, 3+3=6, 4+4=8, 5+5=10.

Snart är vi framme vid höstlovet, vecka 44. Hoppas ni alla lämnat in lov-lappen till fritids. Kommande vecka är vår ”må bra vecka”. Vi kommer att prata om barnkonventionen, fira FN-dagen, skapa musikstycke, fylla i trivselenkät och vi ska avsluta veckan med en tipsrunda tillsammans med 2-3:an.

På torsdag är det FN- dagen och vi kommer att ha gemensamma aktiviteter hela förmiddagen vilket innebär att idrotten är inställd.

Under höstlovet tänkte jag ge dem lite läsläxa, inte vanliga ”Magiska kulan” utan annat. De ska alltså läsa under lovet och sedan registrera detta på webbplatsen: www.jagharläst.se . De ska göra några av uppdragen och skicka svaret via mail från www.jagharläst.se -höstlovsutmaningen- till cecilia.winberg@almhult.se.

Läsläxa till tisdag eller onsdag. Matteläxa till fredag.

Måndag:

Tisdag: Läsläxa kapitel 8 och skrivläxa, grupp 1

Onsdag: läsläxa kapitel 8 och skrivläxa, grupp 2

Torsdag: FN-dagen tema F-4  halva dagen, ingen idrott!

Fredag: Tvillingarna i matteläxa

Kommande agenda:

• FN-dagen 24 okt
  • Höstlov v. 44
  • Studiedag 4 dec
  • Lucia 13/12
  • Jullov 21 dec- 7 jan. Skolan börjar igen den 8 jan 2020

Cillas tel nr: 0702-420350 Fritids tel nr: 0721-557690.

Mvh Cilla