Veckobrev åk 4, v 42

I torsdags träffades eleverna i sina läsläxegrupper för att diskutera veckans uppgift. Ganska många elever hade glömt sin läsläxa hemma vilket gjorde det svårt att diskutera fram en gemensam lösning. Det är viktigt att de får med sig sin anteckningsbok, hjälp dem gärna med det!

På bilden började vi att jobba med kontrastfärger och prata om vad de har för effekt. Sedan fick de träna på att använda sig av kontrastfärger när de färglade en bild.

Vi jobbar vidare för fullt med Sverige och Svealand. Vi har snart samlat på oss tillräckligt med fakta för att börja skriva beskrivande texter om Svealand, Mälaren, Siljan och Stockholm.

Idag har vi haft klassråd där vi bland annat diskuterade om mobiler i skolan, rörelsepauser och önskan om fler bollar. På onsdag kommer två representanter att gå på elevråd tillsammans med rektor och representanter från övriga klasser.

Nästa vecka kommer vi att jobba lite extra med FN och barnkonventionen eftersom det på torsdag är FN-dagen. I klassrummet kommer det att bli lite extra många ”Veckans grej” med inriktning på varför FN kom till och vad FN är. Vi kommer att diskutera några artiklar i barnkonventionen och fundera över vad de betyder för oss. På torsdag kommer hela skolan gemensamt uppmärksamma FN-dagen med en gemensam förmiddag kring barnkonventionen. Efter det kommer åk 4 att åka till militärmuseet i Delary och äta lunch där samt få en guidad visning. På torsdag är det inte någon idrott!

Under några kommande veckor kommer vi att satsa lite extra på multiplikationstabellerna i skolan. Eleverna är mycket hjälpta av att kunna dem utantill och för att kunna det behöver man träna. Vi kommer att träna 5 minuter varje dag och på fredagen kommer de att göra ett litet ”test” på tid för att se om de är redo att gå vidare eller behöver träna vidare. Vill man träna hemma är det självklart jättebra och underlättar. Eleverna får själva säga till om de vill ha övningspapper med sig hem.

Måndag; Veckans grej ”Iskall sovplats”

Tisdag; No-läxa, idrott

Onsdag; Elevråd, engelskaläxa