Mot nya höjder-Lift off

Detta moment var klurigt att inte få toppen sned.

Då är det för 4:orna att blogga om ”Mot nya höjder”. Vi har börjat så smått att jobba med projektet och den första utmaningen var att tillverka raketer.

Eleverna har jobbat i 2 grupper för att tillsammans tillverka en rymdraket. Raketerna byggdes genom att ett papper rullades runt ett plaströr och tejpades sedan ihop. Därefter tillverkades en noskon som tejpades fast. Detta moment var klurigt, men båda grupperna fick noskonen på rätt plats. Eleverna satte även dit några vingar som fästes på sidan av raketen.

Sedan var det dags att prova raketernas flygförmåga. Vi hade tillverkat en uppskjutningsanordning som bestod av ett plaströr som fästs på en cykelslang och därefter monterades ihop med en Pet-flaska. Raketen skulle sedan träs på plaströret. När luften i Pet-flaskan pressades ihop, eftersom vi stampade på den, flög raketen upp i luften.

Vi lutade raketen på olika sätt för att se vilken lutning som skjutsade iväg raketen längst. Här nedan kommer några bilder på tillverkningen.

raket tillverkning

samarbete annars är det svårt att få ihop det hela.

Vi provade även att skjuta iväg en raket med hjälp av egen tillverkat raketbränsle. Vi tog en 50 cl Pet-flaska och vände upp och ner. Vi tejpade fast en noskon på botten och fästa tre vingar på sidorna. Därefter tejpade vi fast ett sugrör längs med hela sidan. Vi hällde i ca 2 dl ättiksprit och la 2 matskedar bikarbonat i en liten servett. Servetten tryckte vi sedan ner i flaskan. Vi satte en kork i flasköppningen och ställde sedan ner raketen med sugröret igenom en blompinne som satt fast i marken. När ättikan och bikarbonaten kom i kontakt skedde en kemisk reaktion och gas bildades (koldioxid). Gasen behövde mer plats än utrymmet i flaskan. Korken pressades ut och raketen for iväg av kraften som bildades av den kemiska reaktionen.

Här tejpar vi för fullt.

Veckan efter reflekterade vi över vilka faktorer som kunde påverka vårt resultat. Vi kom fram till luftmotståndet, kraften man hoppade på Pet-flaskan med, hur väl tejpen satt fast och vilken lutning man hade på uppskjutningsanordningen.

Här lägger vi bikarbonat i liten servett.

JETKRAFT

Vi har även provat Newtons tredje lag om kraft och motkraft, genom att göra en egen liten jetmotor. Vi tejpade fast en ballong full med luft, på ett böjbart sugrör. Sedan satte vi fast sugröret med en nål på en penna med ett suddgummi överst, så att sugröret kunde rotera fritt. Vi böjde sugröret i 90 graders vinkel. Vi noterade att det var viktigt att inte böja sugröret uppåt eftersom jetmotorn inte fungerade då.

När luften från ballongen strömmade ut genom sugröret skapades en kraft riktad mot sugrörets böj. En motkraft fick sedan sugröret att börja rotera. vi kommer att prova detta igen eftersom det var lite ont om tid när vi gjorde sista experimentet.

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.