åk 1 veckobrev vecka 48

Veckobrev vecka 48 2019

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

I dag har vi lyssnat på Alfabetsmysteriet, som ingår i skapande skola i Älmhult. Det var svängigt värre ?. Vi dansade och sjöng för full hals. Några av oss fick till och med komma upp på scenen.

Vi hälsar vår nya specialpedagog Nilla välkommen. Hon har hälsat på i vår klass och kommer att hjälpa till lite då och då i vår klass.

Under veckan har vi fortsatt att skriva på våra sagor. Några grupper är klara med sina sagor medan andra har en bit kvar. Vi skriver våra sagor 2 och 2, vilket gör att man måste komma överens om hur sagan ska vara tillsammans. Vi följer sagomattans struktur med; en huvudperson, ett problem, en hjälpare, en lösning och ett avslut. Eleverna skriver förhand vilket kräver mycket energi, att få till rätt bokstäver, men alla kämpar på. När vi är klara med parskrivandet ska vi fortsätta titta på, läsa och lyssna till sagor för att repetera en sagas struktur och se om vi kan hitta fler mönster som en saga följer. Vi har även hunnit arbeta med lässtrategierna till kapitel 12 i ”Magiska kulan”. Vi har arbetat lite med bokstaven V.

I onsdags fortsatte Cathrine att jobba med värdegrunder i smågrupper medan jag hade no med en grupp. På no repeterade vi vad en atom är och började på ett nytt tema ” Trafik”. Vi provade att göra ett VÖL- schema för första gången. Det tog lite tid att skriva allt vi kunde så nästa gång får vi skriva ner mer frågor som vi vill ha svar på, om trafik. VÖL-schema V=skriv ner vad jag vet om ämnet, Ö= skriv ner vad jag önskar veta om ämnet och L= skriv ner vad jag lärt mig om det nya ämnet. Vi hann även titta på en film om trafik.

På matten har vi nästan gjort klart kapitel 4. De flesta har gjort diagnosen och är redo för vårt sista kapitel. Under veckan jobbade några med sin matteläxa på matteportalen. Några har även provat på ett mattespel som heter vektor. Detta spel får man gärna spela hemma, om man vill. Det är grundläggande matematik man tränar i det spelet. Tror att jag inte varit så tydlig med matteläxan. Eleverna har individuell matteläxa på matteportalen. Du som förälder går in på matteportalen.se sedan kan barnen logga in själva.

I måndags hade vi teknik med 2-3:orna. Vi började prata om datorn och dess delar.

Elevensval fortsätter nästa vecka, alla ni som har idrott tänk på att ta med idrottskläder till måndag.

Vi flyttar på vårt föräldramöte till vecka 2 då jag kommer att berätta om intensivläsningsveckorna och hur jag behöver er hjälp.

Tänk på att det är studiedag på onsdag den 4 december, ingen skola eller bussar men fritids är öppet.

OBS! alla har läsläxa till tisdag!

Vecka 48

Måndag: Elevensval (idrottskläder för dem som har idrott!)

Tisdag: Läs läxa kap. 12 ALLA elever!!!

Onsdag: STUDIEDAG

Torsdag: idrott

Fredag: Matteläxa på matteportalen

Kommande agenda:

• Studiedag 4 dec
  • Lucia 13/12 kl.8:00
  • Jullov 20 dec- 7 jan. Skolan börjar igen den 8 jan 2020 (Vi tar jullov på torsdagen den 19 dec kl 12:40)
  • Studiedag 7/1 2020
  • Skolan börjar igen 8/1 2020 kl 07:55

Hoppas ni alla får en fridfull första advent. Glöm inte att njuta av snö och sol i helgen 🙂