Åk 2-3, veckobrev v.48

Idag har vi haft besök av Skapande skola som framförde föreställningen Alfabetsmysteriet med teater och sång. Eleverna fick delvis vara aktiva i det hela och utvärderingen som vi gjorde efteråt, visade att majoriteten tyckte att det var bra.

Under veckans So-lektion  har vi repeterat fakta kring Småland som vi påbörjade förra veckan. Bland annat har vi sammanfattat utifrån ord och bilder samt svarat på sant eller falskt- påståenden. Vi hann också med att läsa- och prata lite om Stockholm.                          På No:n har vi läst om våra sinnen. Vi fokuserade mycket på hur det går till när vi ser och hör. Framöver ska vi även göra praktiska laborationer om våra sinnen.

På matten har tvåorna tränat på klockans kvart i och kvart över och fortsatt räkna addition med tiotalsövergång genom strategin ”utfyllnad/fyll upp till tio”. Det är lite svårt att använda sig av olika tänk, istället för att ta till fingrarna.  Vi kommer att få träna detta en hel del mer framöver. Treorna har, likt förra veckan, jobbat med att mäta och jämföra omkrets och areor. De har även arbetat lite kring begreppen avrundning, överslagsräkning och rimlighet.

Förutom arbetet med ”den magiska dörren” och arbetsboken har tvåorna tränat läsförståelse och stavning med dubbelteckning. Treorna har börjat med att träna stavning med j-ljudet.

Den här veckan har vi återigen börjat med en teknikperiod tillsammans med åk 1. I måndags jobbade vi med olika datorrelaterade begrepp och föremål. Nästa vecka kommer eleverna träna på använda en dator, genom att bland annat logga in och skriva i Word.

Till nästa vecka har samtliga elever läsläxa som vanligt. De har även fått en skrivläxa till fredag, instruktionen står beskriven i blå läxboken.

Observera att det är studiedag på onsdag, den 4/12. Det är alltså ingen undervisning men fritids är öppet som vanligt.

Trevlig helg!

Vecka 49

Måndag:                                                                                                                                             3:or – läsläxa + lilla läxboken                                                                                                               De som har idrott på elevens val – ta med idrottskläder

Tisdag:                                                                                                                                         2:or – läsläxa + lilla läxboken                                                                                                         2:or + 3:or idrott

Onsdag: Studiedag, fritids öppet

Torsdag:                                                                                                                                             3:or  idrott

Fredag:                                                                                                                                        2:or + 3:or skrivläxa

Kommande agendor:

v.49 ons. 4/12 studiedag

V.50 fre. 13/12 Luciafirande i idrottshallen kl. 8:00. Det är åk 1-3 som går luciatåget.

v.51 mån. Julpyssel

Sista skoldag 19 dec.