åk 1 veckobrev vecka 49

åk 1 Veckobrev vecka 49 2019

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

I början av veckobrevet kommer mycket info som jag önskar att ni läser.

Tisdagen den 10 december är det Nobeldagen, Den kommer vi att fira traditionsenligt med en fin lunch inklusive efterrätt. Vi pedagoger kommer att servera maten vid de dukade borden. Det är alltid roligt om några barn vill klä sig fint till denna festliga dag. På fredag nästa vecka är ni alla välkomna på lucia i idrottshallen. Luciatåget börjar klockan åtta, men vi vill att eleverna kommer till omklädningsrummen klockan 7:45. Alla lucia kläder vill vi ha namnade och klara till tisdag morgon. Skriv gärna namnet på påsen som allt ligger i. Under kommande vecka skulle vi behöva lite material till pysseldagen som blir måndag 16 december. Det vore toppen om ni skulle kunna bidra med en äggkartong, innerrullen på en toarulle och några överblivna ljusstumpar. De som ska baka (nästan alla) får gärna ta med sig en kavel till pysseldagen den 16 december. Tänk på att namna kaveln!

På tekniken i måndags tränade vi på att logga in på en dator och hitta läroplattformen Office 365. Därefter skrev eleverna av en liten jul dikt och tillslut satte de in en jul bild. Det tog en stund att få igång alla. Annica och jag önskade att vi hade haft 30 armar, för det hade verkligen behövts vid det tillfället…? Alla blev inte riktigt klara, så vi gör ett nytt försök på måndag.

I veckan har vi läst kapitel 12 och arbetat med lässtrategierna, som vanligt. Det var lite läskiga men ”talande” bilder och en väldigt spännande text. Vi har hunnit arbeta med bokstaven D. Den är lite klurig eftersom lilla d och b liknar varandra. Ett knep för att komma ihåg åt vilket håll halvcirkeln är, kan man tänka att draken drar på sin stora rumpa med svanen bakom sig i läsriktningen. Det är väldigt vanligt att man förväxlar d och b, speciellt i början av sin läsinlärning. Våra parsagor är i stort sett klara och de flesta har ritat bilder i sagomattan till sin text. Idag läste vi sagor i lärpar. En elev fick läsa medan den andra fick lyssna. Innan vi började pratade vi om hur man gör när man lyssnar på någon som läser högt och om hur man läser högt för någon annan. Barnen kom fram till att en läsare ska bla. tänka på att: läsa tydligt, inte hoppa över ord, inte läsa för fort. Eleverna kom fram till att en lyssnare ska bla. tänka på att: inte störa den som läser, lyssna noga, ha tålamod om läsaren läser sakta, hjälpa läsaren. Ett uppdrag under lässtunden var också att ge beröm till varandra. Vi diskuterade hur man gör när man ger beröm och vad man kan säga. Vi tränade på att ge beröm, det var lite svårt eftersom man skulle undvika att bara säga ”bra”.

På matten har vi jobbat med talen 11 och 12. Vi har även jobbat med mönster och diagram. När vi jobbade med mönster jobbade vi i lärpar. Det innebar att jag hade placerat dem två och två. Under 20 minuter skulle de jobba tillsammans och hjälpa varandra för att komma fram till rimliga lösningar. De skulle försöka peppa varandra om de stötte på problem. Innan vi började hade vi diskuterat oss fram till hur man gör när man hjälper varandra och jobbar i par, där båda ska förstå vad aktiviteten går ut på och förstå hur man ska utföra uppgiften. Vi kommer att fortsätta jobba med lärpar för att gynna samarbetet i klassen. Alla kommer att få jobba med alla för att gynna hela gruppens samarbete.

Eftersom vi hade studiedag i onsdags hann vi inte med värdegrundsarbete tillsammans med Cathrine. Vi fortsätter med Cathrinegrupperna nästa termin.

Nästa vecka är det sista gången med elevensval. Ni som har idrott tänk på att ta med idrottskläder. Nästa termin börjar vi med skolansval istället för elevensval som vi haft dubbelt upp denna termin.

På musiken har vi övat på alla luciasångerna. Låt gärna ert barn träna på luciasångerna hemma. Evelina har lagt ut dem på bloggen.

Denna vecka blir sista gången eleverna har idrott. Sista skoldagen ska ju bli vår mysdag.

I början på näst termin tänker vi ta kollektivtrafiken in till Älmhult för våra pengar och göra ett studiebesök på Ikea museet. Om någon förälder skulle vilja följa med på vår tur vänligen meddela mig.

Måndag: Elevensval (idrottskläder för dem som har idrott!)

Tisdag: Läs läxa kap. 13. Luciaklädsel till skolan i påse, namnad.” Nobel fin” för den som vill.

Onsdag: Läs läxa kap.13. Äggkartong, toarulle, ljusstump, Kavel med namn

Torsdag: idrott

Fredag: Matteläxa på matteportalen. Fira Lucia, samling 7:45

Kommande agenda:

• Lucia 13/12 samling kl.07:45
  • Jullov 20 dec- 7 jan. Skolan börjar igen den 8 jan 2020 (Vi tar jullov på torsdagen den 19 dec kl 12:40)