Förskoleklassen v.50

Vilket fantastiskt luciatåg vi fick se idag. Förskoleklassen har tränat mycket och de strålade verkligen som de stjärnor de är!

Förutom att träna sånger har vi under veckan:

• Arbetat med bokstaven V.
  • Lärt oss tecken för: v, lucia, pepparkaka och julgran.
  • I matematiken har vi arbetat med att jämföra antal utifrån begreppen fler och färre.
  • Läst och klurat på mysteriet i Lasse-Majaboken  Jul i Valleby- Det stora strömavbrottet.
  • Pysslat klart en julgran av våra händer.
  • Tillverkat ett luciatåg.
  • Lärt oss om Alfred Nobel, varför det delas ut pris och diskuterat kring vilka uppfinningar vi tycker är bäst.
  • Konstruerat med Magna-Tiles och gjort kulbanor i Gravitrax.
  • Firat lucia i idrottshallen och sen ätit lussebulle i klassrummet. Vi kollade på avsnitt ur julkalendern ”Sunes jul” och hans luciafirande. Det var uppskattat av både barn och vuxna 🙂

Förskoleklassen bedriver en del av sin undervisning i fritids lokaler och nu har vi lite nytt material att arbeta med. Genom ett medvetet tänk så blir Gravitrax, Magna-Tiles och Playmobil inte bara leksaker utan bra redskap i undervisningen. I Lgr11 står det att:

• I undervisningen ska eleverna genom leken ges möjlighet att bearbeta intryck, pröva olika identiteter, utveckla kreativitet samt sin förmåga att samarbeta och kommunicera. Undervisningen ska uppmuntra och utmana eleverna att pröva egna och andras idéer, lösa problem och omsätta idéerna i handling. Därigenom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kreativitet, nyfikenhet och tilltro till sin egen förmåga.
  • Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att utveckla goda kamratrelationer samt känna tillhörighet och trygghet i elevgruppen.

Kommande aktiviteter:

16/12 Pysseldag. De som valt att baka pepparkakor får gärna ta med en kavel märkt med namn. Elever som vill kommer få möjlighet att ha hästhoppning i idrottshallen och denna dag får man ha med sin en käpphäst hemifrån om man vill.

19/12 Julavslutning. Personalen kommer spela pjäs för F-4, vi sjunger julsånger tillsammans och julfikar. Förskoleklassen har sedan lite eget julmys och dansar lite kring granen.

7/1 Studiedag

8/1 Skolan börjar kl.7.55

29/1 Studiedag

v.8 Sportlov

Hästarna i stallet ska vila upp sig i helgen så de är pigga till måndagens hästhoppning i idrottshallen. Ha en fin luciahelg!! / Evelina & Cissi, som även vill tacka så mycket för julklappen vi fick genom föräldraföreningen 🙂

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.