åk 1 veckobrev vecka 50

Veckobrev vecka 50 2019

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

Vilka fantastiska barn ni har!! Vilket fint luciafirande de bjöd på.

Tack alla ni föräldrar och släkt som kom och firade med oss!

Vilken vecka vi haft. Vi har förberett oss för lucia och firat Nobeldagen. I måndags tittade vi på en film om Alfred Nobel och fick veta en massa intressanta saker om honom. Det som fastnade hos många var att hans lillebror Emil, som dog i en explosion när de tillverkade nitroglycerin på Söder i Stockholm. Barnen var även förundrade över att han tillverkade dynamit, som kan döda människor, men instiftade ett fredspris i hans namn. Vi hann också måla våra egna nobelprisbroscher. Dessa broscher hade vi på oss under lunchen, som lärarna serverade oss. Det var så roligt att många barn hade klätt sig extra fint denna dag, tack föräldrar för att ni hjälpte till med det. ?Efter lunchen blev vi även serverade en dessert, som sig bör på en Nobellunch. Pia och Åsa i köket, hade verkligen fixat till en god lunch på Nobeldagen.

En stor eloge till alla er som bidragit med pysselmaterial, toppen!! vill även tacka familjen Sandberg som bjöd klassen på fika idag.

Vi har inte hunnit så många vanliga lektioner denna vecka, men många nya erfarenheter har vi skaffat oss istället. På svenskan har vi hunnit läsa det nya kapitlet och arbetat med lässtrategierna. Vi har även hunnit jobba lite med bokstaven Ä och diskuterat förra veckans sagor. Vi kom fram till att i många sagor händer det magiska saker, finns pratande djur, prinsar, prinsessor och häxor, många sagor med talet tre i och att de oftast slutar lyckligt.

På matten har vi fortsatt jobba med tabeller och diagram. I går gjorde vi en tabell på julkakor och därefter ett stapeldiagram och ett linjediagram. Vi kom fram till att många av oss gillar julkakor i alla de slag, utom klenäter. Vi har fortsatt jobba i lärpar något arbetspass i matematiken.

I måndags hade vi elevensval för sista gång denna termin. Nästa termin kommer vi att ha skolansval istället, tillsammans med F-3. Även tekniken med 2-3 var sista gången för denna termin. I måndags fortsatte vi att träna på att logga in på en dator och skriva en kort text och sätta in en bild. Någon elev hann till och med maila sina föräldrar om lucia, kul.

I veckan har vi fortsatt träna på att när fröken räcker upp handen behöver hon ha allas öron, ögon och stängda munnar riktade mot henne.

För att motverka grupperingar i klassen kommer vi att jobba mer med samarbetsövningar och diskutera filmer om värdegrunder i början på nästa termin. Vi planerar också en övernattning i början av terminen. Mer information om övernattning, studiebesök och intensivläsningsveckorna kommer på föräldramötet den 9 januari klockan 17:30. vänligen meddela om ni inte kan komma den torsdagen.

På torsdag kommer eleverna att få se ett litet julspel av pedagogerna och sedan är det bara jul mys med film och fika. Barnen kommer att få ta hem lite av sina bildalster på torsdag.

En del barn har glömt att göra matteläxan på matteportalen. ?

Nästa termin blir vi samma antal elever i klassrummet som vi är idag.

Ett stort tack till föräldraföreningen för julgåvan jag fick!!

Vecka 51

Måndag: Pysseldag

Tisdag: Läs läxa kap. 14.

Onsdag: Läs läxa kap.14.

Torsdag: Barnen slutar kl 12:40

Fredag: Jullov eller fritids

Kommande agenda:

• Jullov 20 dec- 7 jan.
  • Skolan börjar igen den 8 jan  klockan 7:55.2020.
  • Föräldramöte torsdag den 9 januari 2020 klockan 17:30.
  • Studiedag 29/1
  • Sportlov vecka 8