Förskoleklassen v.3

Veckans bokstav har varit Ä och vi har lärt oss tecken för: Ä, sol, måne och planet.

I matematiken har vi arbetat med fler/färre och par.

Vi har börjat läsa ”Musse och Helium” i små grupper. Eleverna får fundera och diskutera kring vad

I torsdags gick vi ut i skogen. Skogen såg inte riktigt ut som den gjorde innan jul, för en del träd var nedsågade för att ge plats till Ryforsgårdens utbyggnad. Men vi klarade att ta oss fram 🙂 I skogen hade vi fri lek och barnen hittade slem i olika former, det såg lite ut som snor. Kanske fanns ett snortroll i skogen? På en plats såg det precis ut som att snortrollet hade sin toalett. När vi kom tillbaka till klassrummet började vi fundera på hur ett snortroll såg ut. Alla elever fick rita sitt snortroll. Därefter klippte de ut sitt troll och fick tillsammans med några kompisar rita hur trollen bor.

Idag har vi arbetat vidare med solen och rymden. Varje elev fick rita sin sol och därefter fick de i grupper måla rymden och klistra in solarna där.

Just nu tränar vi mycket på samarbete i olika konstellationer. Det är viktigt att lyssna på sin kompis och att få bli lyssnad på.

Eleverna har gjort varsin ljuslykta i glas. För att kunna transportera hem den så önskar vi att de tar med sig en liten kartong nästa vecka som vi kan lägga den i.

Kommande aktiviteter:

29/1 Studiedag, meddela fritids om ert barn inte är där den dagen.

3/2 100-dagen. Vi firar att vi gått 100 dagar i skolan.

Vecka 8 Sportlov

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.