Veckobrev åk 4, v 3

Vi började veckan med att repetera vad vi lärt oss i matten under åk 4. Eleverna jobbade 2 och 2 med uppgifter från matteboken. Den ena eleven skulle berätta för den andra hur den skulle göra för att lösa uppgiften och förklara varför. Detta var en klurig uppgift och det blev många bra samtal om hur man löser olika uppgifter. Eleverna tyckte att det var ganska svårt att sätta ord på vad det är de gör. Detta är något vi kommer att fortsätta att träna på.

i onsdags hade vi matteprov. Eleverna kommer att få tillbaka det när alla är klara. Jag kommer att prata med alla om hur det gick och sätta ihop uppgifter med det de behöver träna mer på. Vi har nu börjat på ett nytt område inom matematiken. Under de närmaste veckorna kommer vi att arbeta med diagram och statistik.

Vi har kommit en bra bit på vårt arbete med kristendom och eleverna fick rösta om de ville ha en stor slutuppgift eller dela upp det på två mindre. Eleverna valde att dela upp det på två tillfällen. Den första slutuppgiften kommer att vara den 28/1. Eleverna kommer att få med material och instruktioner hem på måndag. Jag kommer att lägga ut samma material på bloggen.

På bilden har vi börjat jobba med att rita människor med rätt proportioner. I onsdags fick de fundera på hur vårt ansikte är uppbyggt. Var sitter ögonen? Var sitter munnen? De fick sedan klippa sönder ansiktena och pussla ihop dem igen till häftiga konstverk.

Vecka 4

Måndag; Veckans grej ”Rymdfärja med otursnummer”

Tisdag; idrott

Onsdag;