åk 1 veckobrev vecka 4

Veckobrev vecka 4 2020

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

Vilken superduper dag vi hade i onsdags!! Vi hann med våra tre studiebesök och leka länge på en lekplats. Vi besökte den stora lekplatsen på Nicklabacken, alla tyckte det var en toppenbra lekplats. På Fenix fick alla prova på olika spel. Björn i djuraffären visade oss alla djuren. Vi hann leta olika matpriser på Willys. Barnen var även jätteduktiga på att ställa sina intervjufrågor och andra frågor till våra ”intervjuoffer”. Ingen klagade på hela dagen fastän vi var borta från 7:15 – 16:05. Jag kan tänka mig att de var trötta när de kom hem, det var i alla fall jag?. Många tyckte att nästa gång kan vi väl åka tåg. STORT TACK alla föräldrar för att ni körde era barn till skolan tidigt på onsdagsmorgonen och hämtade dem på kvällen efter vår tur till Älmhult.

Denna vecka har vi mest läst i våra läseböcker. Vi hann inte vara med Cathrine i onsdags och ej heller arbeta med no. På svenskan har vi även jobbat i arbetsboken, skrivit intervjufrågorna till studiebesöken och läst kapitel 16 ”prata ut” tillsammans i små grupper. I dag har vi hunnit skriva till vår januaribild och åter igen tittat på en av ”Uggle” filmerna om kamratskap. Vi hann även med en samarbetsövning som heter ”Hela Östersjön stormar”.

Några har hunnit rätta i matteboken och alla har fått den nya matteboken. På bilden klippte vi en duva och vek vingarna till den. I måndags fortsatte vi med skolans val ”konsumtion för hållbar utveckling”, tillsammans med 2-3:orna.

På onsdag vecka 5 är det studiedag. Fritids är öppet, men det är ingen undervisning i skolan.

På fredag den 31 januari är det dags för övernattningen på skolan. Vi samlas kl. 18 för att laga mat tillsammans. Vi ska laga tacos och träna oss på att skära grönsaker. Om det blir en klar natt så ska vi även titta på stjärnhimmeln. Tänk på att barnen har med sig varma kläder eftersom vi ska vara ute en stund på kvällen. Jag skulle även vilja att alla hade med sig en bra ficklampa (om ni har). Övriga saker som ska packas kan ni läsa om i förr förra veckans blogg, där finns packlista och prel. program.

Tänk även på att vi ska fira 100 -dagen måndagen den 3 februari. Läxan för alla barn blir då att ta med sig 100 saker av någonting (tex. Riskorn, makaroner, legobitar, pärlor etc.

Vecka 5

Måndag: läs-läxa

Tisdag: läs-läxa

Onsdag: Studiedag

Torsdag: idrott, läs-läxa

Fredag: läs-läxa, övernattning samling 18:00

Kommande agenda:

v. 5 Studiedag onsdag lediga från skola. Fritids öppet. Läs-läxa varje dag. Fredag-lördag övernattning.

v.6 Måndag fira 100 dagar i årskurs 1. Läs-läxa varje dag.

v. 8 Sportlov

v.9 Utvecklingssamtal; onsdag, torsdag och fredag.

v. 13 Studiedag

v. 14 Fredag påskpysseldag