Förskoleklassen v.4

Veckans bokstav har varit H och vi har lärt oss tecken för: H, vinter, fråga och berätta.

Vi har pratat om årstiden vinter. Eleverna har målat vinterträd och diskuterat i smågrupper. Varje grupp fick en fråga att diskutera: vad kan man göra på vintern? vad gör djuren på vintern? hur ska man klä sig på vintern? och vad kan man göra på vintern? Efter diskussionen gick grupperna fram till tavlan och berättade för övriga klassen vad de kom fram till. Det fixade de jättebra!

Vi har även hunnit ut i skogen en runda, det är ett väldigt populärt inslag. Några elever hjälptes åt att bygga ett bo till något djur.

Barnen har målat djur som bor i skogen och fick sedan i uppdrag att måla en skog tillsammans. Vi tittade på bilder av djuren för att se vilka färger de har. Sen hade vi en stor bild av en barrskog på tavlan, så att vi kom ihåg hur den ser ut. Till ljudet av fågelsång målade eleverna sen skogar där djuren fick flytta in. Det är en träning att titta hur något ser ut, både i form, färg och detalj. Så det fortsätter vi jobba vidare med 🙂

En runda till rymde hann vi med i veckan. Denna gång lärde vi oss mer om planeten Mars.

Kommande aktiviteter:

29/1 Studiedag, meddela fritids om ert barn inte är där den dagen.

3/2 100-dagen. Vi firar att vi gått 100 dagar i skolan.

Vecka 8 Sportlov

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.