Förskoleklassen v.5

Veckans bokstav har varit T och vi har lärt oss tecken för: T, björn, ekorre och vildsvin.

När vi gjorde T-sagan provade vi något nytt. Eleverna fick sitta i par och komma på ord som börjar på T. De fick antingen skriva eller rita sina ord. Det var häftigt att gå runt och lyssna på hur de ljudade, skrev, ritade och hjälptes åt.

Vi har fortsatt pratat om årstiden vinter. Denna vecka har vi fokuserat på småfåglar. Eleverna delades upp i tre grupper. En fokuserade på domherren, en annan på blåmesen och den tredje på talgoxe. De lyssnade på fakta om sin fågel, målade av den utifrån en bild och redovisade sen för resten av klassen 🙂 Vidare har vi arbetat i ett häfte där eleverna har skrivit namn på fåglar och vad fågeln tycker om att äta.

Denna vecka har vi lärt oss om stjärnor och stjärnbilder. Vi pratade om vilket datum var och en är född samt att alla har ett stjärntecken. Eleverna fick sedan hitta på ett helt eget stjärntecken. Först ritade de en skiss på en sida av ett papper och på den andra sidan målade de en likadan bild fast med vit oljekrita. Sen målade de över bilden med svart vattenfärg. Det blev en fin effekt.

I elevernas gröna loggbok finns nu telefonlistan till alla barn i förskoleklassen. Den som väntat på något gott……….. (några har lappen löst i väskan).

Se gärna över lådan med extrakläder. Är det blött och man inte tar på sig regnkläder (trots flera påminnelser från oss vuxna) så kan det gå åt extra mycket kläder 😉 Uppmuntra era barn att de ska ta på sig regnkläder i skolan.

Då laddar vi upp under helgen för att fira den etthundrade skoldagen på måndag!

Kommande aktiviteter:

3/2 100-dagen. Vi firar tillsammans med årskurs 1 att vi har gått 100 dagar i skolan.

Vecka 8 Sportlov

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.