Åk 2-3 veckobrev v.21

Det har varit en kort vecka och det går verkligen med stormsteg mot sommaren!

I måndags hade vi bytardag och det var spännande att välja något av alla saker som fanns. Även om man inte själv ville byta bort något, fanns det möjlighet att få med sig en sak hem. Vi hade även en digital utvärdering av vårterminens skolans val/temat, där eleverna fick uttrycka vad som hade varit bra, hur samarbetet fungerat, vad de lärt sig och skulle vilja göra till en annan gång osv.

Tvåorna har tränat skriva beskrivningar utifrån en detaljerad bild på svenskan. De fick ge kompisbedömningar på texterna för att förbättra dem ytterligare. Treorna har även de, jobbat med skrivandet. Fokus har varit att utveckla variationen av språket och början på meningarna. Vi har dessutom diskuterat skillnader mellan talspråk och skriftspråk samt när man använder de och dem.

På matten har tvåorna fortsatt jobbat med olika tänk gällande subtraktion med tiotalsövergång. Treorna har jobbat vidare med bland annat multiplikation och problemlösning.

Vi har fortsatt arbetet med rymdtemat på no:n och jobbat mer med jordens förhållande till solen, om våra årstider, året och månader. Eleverna har skapat en enkel modell som förtydligar månens och jordens rörelse.

På so:n har eleverna gjort färdigt stenåldersboplatserna och så här tjusiga blev de ?

Inom kort kommer ni föräldrar till elever i åk 3, få ett mejl om tid för utvecklingssamtal, så håll utkik!

Ha en trevlig Kristi himmelsfärdsdag och helg!

Vecka 22

Måndag: