åk 1 veckobrev vecka21

Hej alla föräldrar och elever i klass 1 på Ryfors skola

Nu är tjänsterna på skolan fördelade inför hösten.

Till hösten kommer era barn att få Annica Hedlund som lärare. De kommer att jobba tillsammans med 3:orna. Barnen kommer alltså att gå i en 2-3:a med Annica som mentor.

Det har varit härligt att jobba med era barn under läsåret. Det har också varit spännande och roligt att få vara med på deras utvecklingsresa under årskurs ett. Det är tråkigt att lämna era härliga barn. Jag är kvar på skolan men kommer att vara mentor för 4:orna.

I måndags hade vi bytardag. Alla som hade haft med sig en sak att byta fick chansen att få en ny sak. De som inte tyckte att de ville byta bort något fick i alla fall chansen att välja något eftersom vi fått in saker så alla som ville fick välja en grej.  De flesta var nöjda. Därefter gjorde vi en utvärdering på hela temat.

På tekniken fortsatte vi med programmering på olika sätt, men med nya grupper.

På matten har vi repeterat jämna och udda tal, talen noll till 100 och datalogiskt tänkande med loop, slingor och ”robot förflyttning”. Några har även hunnit att rätta i matteboken.

På svenskan har vi jobbat med att rätta och läsa i våra bänkböcker. Vi har repeterat ordklasserna. Vi diskuterade även vad vi kan göra på en utflyktsdag tillsammans. Utflykten blir av den 4 juni.

På so:n har vi fortsatt läsa och prata om kartor, världsdelar och världshav. I nästa vecka ska vi prata om tid i ett längre perspektiv till den undervisningen skulle jag behöva 4-5 bilder på varje barn. Om ni har bilder från när de födes fram till idag vore jag tacksam om ni antingen skickade dem på e-post så jag kan skriva ut dem eller skickar med kort till skolan , så att jag sedan kan kopiera dem. Alla får hem sina bilder igen. Vore toppen om ni kunde göra detta innan onsdag nästa vecka. Vi kommer att använda bilderna i undervisningen, inte till något annat. Bilderna får gärna ligga i ett kuvert med namn på så att de inte förstörs om ni skickar bilderna i barnens väskor. På no:n har vi tittat på film, om bävrar, och skrivit en gemensam ”sexfältare” av fakta från filmen.

Alla lånade böcker på skolbiblioteket behöver komma tillbaka till skolan vecka 22, tack för hjälpen med det.

Vecka 22 Lämna in låneböcker!!

Måndag: Läsa,

Tisdag: Läsa. Ta med 4-5 bilder på dig i olika åldrar.

Onsdag: Läsa

Torsdag: Läsa, idrott ute

Fredag: läsa, matteportalen (sista matteportalsläxan), låneböcker in.

Kommande agenda:

v. 23 torsdag 4 juni utflykt med egen fika.

v. 24 skolavslutning i våra klassrum på torsdagskvällen, mer info har kommit här på bloggen.

Husbilar gång 1 skiss och husbil legohusbilar

Trevlig Kristi himmelsfärds dag önskar Cilla