Fritids v.22

När det var dags att publicera denna veckas blogginlägg upptäckte jag att förra veckans inte kommit upp… Så idag blir det två från oss på fritids.

Två skolveckor kvar innan sommarlov och nu börjar äntligen sommarvärmen komma. Härligt tycker vi!

I måndags började vi med att bygga. Ett bra tillfälle för barnen att bygga med de material som de i vanliga fall inte använder sig utav. Vi byggde i ca en halvtimme och gick därefter ut.

Vi gick in strax innan mellanmålet för att läsa klart boken om Nelly Rapp. Allt slutade lyckligt med de små under jorden. Efter mellanmålet var vi ett gäng nere i träslöjden för att göra egna tre-i-rad-bräden! Vi hann inte klart men kom en bra bit på vägen. Barnen fick själva välja hur de ville designa sina bräden och en grupp valde att måla sitt lila.

I tisdags så började vi med att ha ”skapastund”. Barnen fick själva välja vad de ville göra inom detta tema. Vi skapade i ca en halvtimme och sedan gick vi ut och lekte.

Det både klipptes, klistrades, pärlades och målades!

Efter kl 1 fick barnen som val att vara med och spelade volleyboll ute på beachvolleyplanen. Barfota i sanden under solen, inte helt fel!

I onsdags hade vi byggartema första stunden inne på fritids. Därefter gick vi ut. Innan mellanmålet så påbörjade vi en ny bok, en bok om Inez. På eftermiddagen fick barnen möjlighet att fortsätta jobba på sina tre-i-rad nere i träslöjden.

I torsdags stod det utelek på schemat! Vilket passade bra då vi för tillfället inte har några hyllor inne på fritids. Så vi har saker lite överallt. Förhoppningsvis kommer dessa snart! Hela eftermiddagen var barnen ute i solen.

Idag har vi också varit ute i princip hela dagen. Några barn påbörjade ett enormt ”sandslottsbygge”. Eller ja, planen var att fylla hela rutschkanan nerifrån och upp med sand, hela vägen upp till kanten. Detta sysselsatte många och det började likna en byggarbetsplats runt klätterställningen. Några fyllde hinkar med sand, andra hällde på sanden på rutschkanan och en annan grupp plattade ut sanden. Det låg en hel del logistik bakom bygget men de lyckades efter mycket jobb!

En annan grupp hade sedan fullt upp med att gräva fram rutschkanan igen.

Vi andra valde att sitta ute och rita och när det sedan blev dags för sagostund fick de fortsätta rita under tiden de lyssnade.

När vi hade läst en stund hämtade vi ut maten och satt  i skuggan och åt mellanmål.

Trevlig helg!

/Fritids

Det här inlägget postades i Fritids. Bokmärk permalänken.