Veckobrev åk 5, v 37

På ”Medeltiden” har vi fortsatt att lära oss om olika fenomen som eleverna skriver fantastiska reflekterande texter om. Det är så roligt att läsa deras tankar! Vi har också repeterat de ämnesspecifika ord som vi har arbetat med ännu så länge.  För dem som varit sjuka denna vecka kan det vara bra att kolla igenom mina skärminspelningar kring veckans område. Det kan också vara bra att kolla igenom orden så att man vet vad de betyder. Detta är saker man behöver kunna till slutuppgiften som vi kommer ha 1 oktober.

ord medeltiden

I matten arbetar vi för tillfället med addition och subtraktion. Det är mycket fokus på uppställningar och överslagsräkning. Eleverna behöver också kunna olika matematiska begrepp för att nå kunskapskraven i matematik. Till på tisdag har de mattebegrepp i läxa (se dokument). Eleverna behöver kunna vad de olika begreppen betyder. På tisdag kommer de ha ett skriftligt förhör på detta.

På onsdag ska åk 4 och 5 åka till Älmhult för att delta i ”Upptäcktsresa med ekologisk läskunnighet” Vi åker från skolan 8.30 och är till baka vid 12. Eleverna ha med sig en mobiltelefon (om de har någon), fika eller frukt och eventuellt ett sittunderlag. Vi ska under dagen promenera så tänk på att packa i en väska som är lätt att bära och att ha kläder efter väder! När vi kommer tillbaka till skolan kommer vi att äta lunch i klassrummet. Eleverna behöver då ha en burk/tallrik och bestick med sig.

Jag hoppas att alla kryar på sig under helgen så att hela klassen är här nästa vecka!

Måndag;

Tisdag; Begrepp addition subtraktion

Onsdag; ”Upptäcktsresa med ekologisk läskunnighet”

Torsdag; Idrott

Fredag; Skoljoggen åk 4-5 (se separat inlägg)

Kommande aktiviteter:

23/9 Studiedag

1/10 Slutuppgift ”Medeltiden”

6/10 Studiebesök reningsverket

v 44 Höstlov

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.