Åk 2-3 veckobrev v. 38

På veckans no:n har vi tittat närmare på olika blad/löv, dess kännetecken och till vilket träd/växt de tillhör. Vi pratade även lite om fotosyntesen och vad som händer när växterna dör. Vi kom in på vad nedbrytare är och vilken nytta de gör.
Därefter gick vi ut och gjorde ”maskkomposter” med jord, daggmaskar och olika växtdelar. Maskarna ska vi under några veckor framöver ha i klassrummet för att studera masken som nedbrytare.

På so:n har vi börjat jobba kring hembygden och dess historia. Inledningsvis har vi tittat på några spännande gamla föremål. Eleverna funderade över vem som har ägt sakerna och vad sakerna har varit med om tidigare.
Vi har pratat om vad som finns och har funnits i närområdet såsom kyrkor, industrier och gamla byggnader. Vi fortsatte,(sen förra veckan) att titta på Google Earth var alla elever bor samt tittat på en allmän karta över Göteryds socken-området med omnejd. Slutligen ritade eleverna sitt eget hus som vi ska försöka koppla till rätt plats på en större karta.

Vårt fakta-skrivprojekt om nyckelpigan fortsätter. Vi har fördjupat oss om nyckelpigans livscykel och eleverna har fått ritat och monterat ihop en egen livscykel-snurra om nyckelpigan. Treorna har även fortsatt träna stavning med e och ä och tvåorna vokaler och konsonanter.

I onsdags, på Skoljoggen sprang/gick alla elever ”rundan” med gott humör i det härliga solskenet. Vid målgång bjöds det på saft och lite nedvarvning innan det var dags för efterlängtad lunch. Fantastiskt bra kämpat alla elever! 🙂

Jag har behövt ändra användarnamn och lösenord på några av tvåornas digitala läromedel/webbplatser. Jag skickar inom kort hem en lista på aktuella webbadresser och inloggningsuppgifter som kan komma att användas vid läxor och ev. sjukdom. Idag skickade jag bara med användaruppgifter till mattportal.se , då de har matteläxa till nästa vecka.

Idag har tvåorna fått med sig hem mer information angående vaccinationen den 28 september.

V.39
Tisdag: