Veckobrev åk 5, v 38

I tisdags hade vi förhör på matteorden inom addition och subtraktion. Det var en hel del som var sjuka och missade detta och därför kommer vi att göra testet igen på tisdag för dem som inte var där eller inte klarade det förra gången.

Idag har vi börjat att jobba med stavningsregler. Varje fredag kommer vi att gå igenom en ny stavningsregel och träna på den. De har sedan i läxa att lära sig stavningsregeln så att de kan använda sig av den. Veckan efter kommer det att bli ett stavningstest där eleverna får visa om de kan använda sig av stavningsregeln. Vi kommer också att träna lite i skolan varje dag.Ng-ljudet

I onsdags var vi på en trevlig utflykt tillsammans med åk 4. Vi gick till Bökhults badplats och på vägen tittade vi på naturen och plockade olika växter. Sedan fick eleverna göra gipsavgjutningar av några växter.

Den 1 oktober kommer vi att ha vår slutuppgift gällande Medeltiden. Slutuppgiften kommer att bygga på de genomgångar jag har haft samt på att man kan resonera, analysera och dra slutsatser. Jag kommer att lägga ut material som de kan träna på inför den.

För dem som varit borta under veckan och missat genomgångar på medeltiden kan det vara bra att kolla veckans skärminspelningar. Vi har också jobbat med sant eller falskt kring ”Kungligheter”. Detta är sådant som man behöver kunna inför slutuppgiften. Tyvärr är filen för stor att lägga upp här men den finns på teams tillsammans med ”sant eller falskt”.

Idag har eleverna fått med sig information om vaccination den 28 september.

Ha en trevlig helg!

V 39