Veckobrev åk 5, v 40

Ännu en vecka har gått och nu börjar det bli riktig höst!

I torsdags hade eleverna sin slutuppgift i  medeltiden. Jag hoppas kunna prata med alla på måndag för att berätta för dem om min bedömning kring detta område. Vi har en svenskauppgift kvar som är kopplad till medeltiden; att skriva en biografi om en historisk person. Detta arbete börjar vi med på måndag. Nästa arbetsområde är Norden.

På matten fortsätter vi att jobba med multiplikation och division. För dem som inte är helt säkra på multiplikationstabellerna blir ibland arbetet ansträngande. Jag uppmanar därför till lite tabellträning hemma. Fråga ert barn hur säkert det är på tabellerna.

Idag har vi fått en hel hög med böcker skrivna av Petrus Dahlin. Inför hans besök kommer vi att försöka hinna läsa så många böcker som möjligt. Några elever lånade böcker som de ville läsa i hemma också vilket självklart går jättebra. Kom bara ihåg att ha med dem varje dag till skolan eftersom vi kommer att läsa här också!

På onsdag kommer Nilla och gör ett läsförståelsetest med klassen. Detta test görs med alla i årskurs 5 i kommunen.

Besöket på reningsverket som femmorna skulle på den 6 oktober är framflyttat till den 20 oktober.

Trevlig helg!

V 41

Måndag;

Tisdag;

Onsdag; Veckans grej ”Nemos hem”

Torsdag; Idrott

Fredag; Stavningsläxa Tj-ljudet

Kommande aktiviter;

20/10 Besöka reningsverket

v 44 Höstlov

4/11 Författarbesök

30/11 Studiedag

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.