Veckobrev klass 1, v. 10

Denna veckan har vi gått igenom och arbetat med bokstaven Ö ö. Eleverna har fått arbeta med deras individuella arbetsscheman. Veckans ordspråk var: det är inte ens fel när två träter. Vi har pratat om vad det betyder och eleverna har var och en finskrivit frasen samt målat en passande bild till.

I matematiken har vi denna veckan gjort ett prov i helklass. Provet var baserat på områden i matematiken som vi redan arbetat med. Repetition av tiokompisar har vi gjort, detta sitter nästan helt hos samtliga nu. Vi har jobbat på med problemlösning som vanligt, denna onsdagen blev det dock mycket experimentell problemlösning. Vi skulle ta reda på vilken av några olikformade pappersbitar som kunde bli till en spetsig ”häxhatt”.

I NO har vi pratat om ren luft och hur det fungerar när vi andas. Vi har tittat på en film om lungorna och syrets funktion. I SO har vi påbörjat ett nytt arbetsområde, ”jag och världen”. Vi har tittat på vår Sverigekarta och pratat om var vi bor och från vilka länder som några av klassens elever kommer ifrån. Eleverna har fått rita av Sverigekartan, detta tyckte många var lite knepigt.

På tekniken har eleverna byggt färdigt sina broar med funktionen: att öppna sig. Broarna kommer att redovisas i helklass vid nästa tekniktillfälle.

På skolans val har vi gjort EQ övningar, dag gjorde vi samarbetslekar och ”första bokstaven”. ”Första bokstaven” går ut på att samarbeta i grupp, eleverna får en bokstav de ska då komma på ett förnamn, djur, land och kändis som börjar på just denna bokstaven. Vi har satt upp ett nytt gemensamt mål. Målet är att säga hej på olika sätt (säga hej med munnen, vinka med handen och le, nicka med huvudet och le).

Öva gärna detta hemma med barnen, säga hej kan man göra på många olika sätt. 🙂

Vecka 11:

Måndag: Läsläxa tills på fredag, ABC-klubben (kapitel 20).

Torsdag: Idrott, ej ombyte. Kängurudagen (NCM), vi deltar i Kängurutävlingen

Kommande:

V. 13: Påsklov

V. 14: 6/4 Studiedag

V. 19: 14/5 Lovdag

Vi önskar er en trevlig helg!
Rosanna & Sandra