Åk 2-3 v.10

Under veckans mattelektioner har tvåorna tränat den analoga klockans hela timmar, halvtimmar och kvartar på olika sätt. Treorna har fortsatt repeterat och fördjupat sina kunskaper inom många olika områden. Eleverna har även gjort problemlösning i par eller smågrupper, där de har fått resonera och prata matte.
Angående matte, har eleverna matteläxa på matteappen.se till nästa vecka också. Toppen att nästan alla hade jobbat på så flitigt med läxan i veckan! 🙂

På No:n har vi lärt oss mer om ögat, synen, ljus och skugga. I sina färggrupper utförde eleverna aktiviteter vid fem olika stationer. Bland annat testades hur förmågan att avgöra avstånd påverkas om man tittar med båda ögonen eller bara ett, hur skugga förändras beroende på hur en ljuskälla lyser på ett föremål samt att göra skuggfigurer med händerna.

På So:n har vi fortsatt prata om olika myter, denna gång om naturväsen. Eleverna fick fantisera om var gårdstomten och jätten bor, hur de är som individer samt att vi pratade om i vilka böcker, filmer, sånger vi kan hitta dem.

Vi har återigen börjat med bild istället för teknik. Veckans bildlektion ansvarade vår APL-elev Sara för och eleverna fick tillverka skålar av trolldeg.

Nästa vecka kör åk 3 igång lite smått med nationella proven. Vi kommer börja veckan med att göra en självbedömning i hur man själv upplever sina kunskaper i svenska och matte. Planen är även att vi ska genomföra de muntliga proven som görs i smågrupper under första halvan av veckan. Många elever är ganska pirriga inför proven och vi har pratat mycket i skolan om vad som händer om man inte får godkänt osv. Jag hoppas att dessa samtal gör så att eleverna inte är allt för oroliga, utan kan tycka att det till och med är ganska roligt 🙂

Treorna har nu simmat färdigt och vi återgår till det ordinarie schemat, där de har idrott på tisdagar och torsdagar. Restriktionerna om att det inte är ombyte eller dusch gäller fortfarande.

V.11-16 får vi ytterligare en praktikant med i klassen. Jenny Petersson går sitt första år på lärarutbildningen och ska göra sin VFU hos oss.

Åk 2 läsläxa
Åk 3 idrott, ej ombyte och dusch
Åk 2 idrott, ej ombyte och dusch
Åk 3 idrott, ej ombyte och dusch