Veckobrev klass 1, V.19

Denna kortveckan har vi börjat med enskild tystläsning i tio minuter. Tidigare har vi haft parläsning i femton minuter. Vi har jobbat med bokstaven C c. Eleverna har fått jobba med sina arbetsscheman. Veckans ordspråk var: Det är mänskligt att fela. I matematiken har vi fortsatt med mätning. Eleverna har fått mäta olika slags saker som vi sammanställt och presenterat i helklass. Vi har jobbat med centimeter och mätning i matteappen och i ett häfte. I tisdags spelade vi även subtraktionsspel utomhus i det fina vädret.
I NO har vi tittat på en film om tarmarna. Vi har pratat om vad som händer i kroppen och hur det går till från att vi äter tills vi behöver gå på toaletten. Eleverna tyckte att detta var ett mycket intressant samtalsämne. Vi pratade om vikten av att dricka vatten, speciellt när det nu blir sommar och sol. I SO har vi jobbat med våra ”jag bubblor”. Vissa har blivit helt färdiga, andra har lite kvar. Eleverna har hängt upp dessa i klassrummet men de kommer att få ta hem ”jag bubblorna” innan avslutningen.

Nästa vecka (v. 20) kommer vi att testa av sista omgången i LegiLexi (läsförståelse). Eleverna utför testet i sin Ipad.

Kommande:

V. 23: 10/6 Skolavslutning, torsdag kväll

Vi önskar er en trevlig helg i det fina vädret!
Rosanna & Sandra