Åk 1 vecka 34

Hej allesammans!

Nu har vi gått 2 veckor i åk 1 tillsammans. Vi håller fortfarande på att lära känna varandra, alla nya rutiner och vi övar varje dag på att följa våra klassrumsregler som vi har bestämt tillsammans och det går bättre och bättre för varje dag.

Denna vecka har vi under svenskan lärt känna bokstaven Oo lite bättre. Hur den låter, ser ut och att det är en vokal som kan låta på 2 olika sätt. Fråga gärna ert barn om hen kan komma ihåg de olika ljuden. Vi har även fått jobba i vår nya arbetsbok och testat många olika praktiska övningar för att lära oss mer om rim, ordbilden och samt sjungit i kör? Vi kommer att jobba med en specifik bokstav en hel vecka på många olika varierande arbetssätt för att befästa den så gott vi kan.

I dag fick barnen läsa sin första svenskläxa för en kompis medans vi pedagoger gick runt och lyssnade och sen pratade vi gemensamt om våra svar från läxboken. Så härligt att se hur det blänkte i ögonen på eleverna av stolthet över att kunna läsa så fortsätt öva mycket hemma så de kommer väl förberedda och känner sig trygga med texten.

Under matematiklektionerna har vi bland annat lärt oss om talraden 0-10. Vi har pratat om vilka siffror som kommer före och efter en sagd siffra, fått göra våra egna tal kort, löst kluriga ”känguruproblem” tillsammans och valt en personlig tallinje som vi ska klistra på bänken nästa vecka.

I NO:n har vi börjat jobba med ett arbetsområde som handlar om kroppen. Vi hann titta på ett skelett i naturlig storlek, se en infofilm om kroppen och satte post-it-lappar på Evelina där det stod olika kroppsdelar. Detta arbetsområde kommer vi att fortsätta jobba med under de kommande veckorna.

Med detta sagt passar vi även på att önska er alla en trevlig helg!

Mvh/Sandra, Evelina och Maria

Vecka 35

• Måndag: Läsläxa måndag till fredag. Läxboken lämnas in på fredag 3/9
  • Tisdag: Idrott, ta med gympakläder (inte skor) och handduk så ni kan byta om och duscha.

Kommande aktiviteter

• 13/9 studiedag