Veckobrev klass 2, v. 34

Hej alla!

Denna riktiga skolvecka har vi försökt jobba in rutiner och klassrumsregler. Vi är i full gång med par- och grupparbeten.

I svenskan har vi jobbat med kapitel 1 i ”Diamantjakten”, detta är tvåans arbetsbok som hör till materialet ABC-klubben. Vi har pratat om beskrivande ord som används när vi skriver sagor och berättelser. I matematiken har vi fortsatt arbeta parallellt med klockan och positionssystemet. Vi har även arbetat praktiskt med pengar. Eleverna har idag fått göra ett digitalt prov i matteappen. Detta var lite halvpopulärt eftersom att det var fredag.

I NO har vi fördjupat oss i årstiden höst och vilka månader som hör till. I SO har vi jobbat vidare med religion och de största världsreligionerna. Vi fördjupade oss idag i kristendomen och skapelseberättelsen. Eleverna arbetade även i grupper där de forskar om en världsreligion per grupp.

I tekniken har vi pratat om naturinspirerad teknik, eleverna har i grupp fått komma på olika saker som vi människor kan ha hämtat inspiration från naturen till att utveckla mer (ull=kläder, grotta=hus, trädkrona=paraply, lian=rep).

Ha en fin helg!

Nästa vecka