Åk 3 v. 34

Nu är det fredag igen och vi har hunnit med massor under veckan som gått!

Under SO-lektionerna jobbar vi vidare med trivselreglerna men fördjupar oss även om hur möten är organiserade och genomförs. Vi pratar om demokrati, diktatur och begrepp såsom ordförande, sekreterare, protokoll osv. Vi passade dessutom på att ha läsårets första klassråd. I NO har vi fortsatt arbetsområdet tyngdkraft. Vi genomförde undersökningen ”fritt fall” genom att släppa olika typer av föremål från klätterställningen för att se vilka föremål som föll fortast. Eleverna dokumenterade dessa undersökningar och reflekterade över varför det blev som det blev.

På matten jobbar eleverna på för fullt med de sista kapitlen i tvåans bok som vi inte hann i våras. Vi har fortsatt jobbat med mätning av längd, jämföra vinklar, geometriska objekt och begrepp samt praktiskt laborerande med vatten för att befästa dl, liter och viss del enhetsomvandling.

På svenskan försöker vi hålla i att läsa bänkbok (nästan) varje dag. Eleverna har skrivit texter i valfri texttyp och de flesta valde att skriva berättelser. De är otroligt skrivglada när det gäller fritt skrivande och de blir nästan lite besvikna de gånger vi ska göra annat på svenskan. 🙂 Jag har uppmärksammat att många elever behöver träna mer på användandet av stor bokstav, skiljetecken, meningsuppbyggnad och att stava vanligt förekommande ord. Detta kommer därför vara något vi fokuserar extra mycket på nu under en period.

Under engelskalektionerna kommer vi de närmaste veckorna träna på att använda vanliga fraser samt lära oss siffror/tal, veckodagar och månader.

Bild och teknik alterneras på torsdagar. Denna veckas teknik pratade vi mer om vad teknik är och om vanliga tekniska lösningar. Eleverna sorterade bilder på olika föremål och diskuterade i par om det är teknik eller inte och dess användningsområden.

Idag hade vi Elevens val och eleverna har sedan innan diskuterat och röstat om hur de vill att dessa lektioner ska utformas. De flesta var överens om att i alla fall börja så som vi gjort tidigare. Det vill säga att eleverna väljer ett ämne som de vill jobba lite extra med och gör det under en treveckorsperiod.

Jag vet att flera av er önskar att få schema med hem och det är på gång! Vi har tyvärr haft lite strul med schemaläggningsprogrammet, så det är därför det har dröjt.

Jag önskar er en trevlig helg!

Vecka 35
Måndag
Idrott: Ta med ombyte, duschartiklar och handduk.
Läsläxa kapitel 1 + läxbok
Idrott: Ta med ombyte, duschartiklar och handduk.

Kommande agenda

13/9 studiedag