Förskoleklassen v 36

Tyvärr uteblev hembrevet till er förra veckan pga sjukdom bland personalen. Den veckan arbetade vi bl a med likheter och skillnader , gemensamma lekar, bokstavståget mm.

Nu har det varit en ny härlig vecka med fantastiskt höstväder . Barnen har kommit bra in i skolarbetet och vi har så kul tillsammans.

Måndag: Vi började veckan med att träna samarbete i gympasalen. Vi använde oss av en stor fallskärm och det var mycket roligt och alla var engagerade. Efter rasten fick eleverna måla önskemandalas, vi hoppas att önskningarna snart slår in. (Tror jag i alla fall, jag vet inte vad de har önskat sig 🙂 då det var hemligt. ) Vi var sedan ute i det fina vädret och kastade ärtpåsar i en ring med olika siffror och hoppade så många hopp som kastet visade.

Tisdag: På klassrådet pratade vi om vad de önskade skulle finnas på skolgården i form av lekredskap. Det kom upp många förslag och en del kanske kan bli verklighet. Det som vi kom fram till på klassrådet tog två elever med sig till Elevrådet och pratade vidare om det där. Vi tittade närmare på varje elevs första bokstav och de flesta hade verkligen koll på sin egen bokstav och vissa kunde även kompisarnas. De fick måla sin bokstav och nu står de i klassrummet så att alla kan se.

Onsdag: Vi började dagen med en lek där de skulle gissa ljudet. De kom fram till att det var en sax, en penna med klick, tejp och en mus. Genom att använda oss av det kooperativa arbetssättet kom vi gemensamt fram till våra nya trivselregler i klassen. Vi pratade mycket om hur det känns när man får vara med och hur det känns om man inte får vara med. Att man kan använda ordet förlåt om det blir fel, för det blir fel ibland, och hur man kan prata med vanlig samtalston i klassrummet för att alla ska trivas. Eleverna fick arbeta med hur många vi är i klassen, vi kom fram till att vi var 16 elever. Men hur många är egentligen 16? De fick fylla i 16 bubblor på ett papper där varje bubbla symboliserade en klasskompis. Efter rasten kom fyra gnäggande gäster in i klassrummet, det var käpphästarna Vitnos, Svartnos, Bulten och Luna. Vi fick lära känna dem och sedan gick vi ut och hade hästhoppning.

Torsdag: Dagen ägnade vi åt matematik där vi jobbade med lägesord. Barnen fick olika instruktioner att följa båda i grupp och enskilt. Vi lekte även med tärningar och tränade på att räkna prickar och siffrors namn. Vi hann även med att samarbeta kring olika pussel. Efter lunch tränade vi minnet i form av en lek som heter ”Ett skepp kommer lastat”.

Fredag: Idag har vi repeterat rim och veckans dagar. Barnen berättade också vad de ska göra i helgen. Därefter fick barnen lära sig spela bingo med hjälp av siffror, äpplen, fiskar och stjärnor. Efter rast, frukt och bok lekte vi på fritids och målade stora fina teckningar i målarrummet. Innan det var dags för lunch hjälpes vi alla åt att städa i klassrummet och i kapprummet.

Denna veckan pratade vi med barnen vad som är lagom att ta med till fruktstunden för att orka ät lunch vid 11.35. Vi tänker att en smörgås eller en stor frukt är lagom så att det sedan även finns plats i magen för lunchen. Hoppas att ni föräldrar tycker att detta är okej.

måndag 13/9 är det STUDIEDAG vilket innebär att det inte är någon skola men fritids är öppet för de som har plats där.

Önskar er alla en trevlig helg!

Ann  Cissi  Hanna

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.