Åk 3 v.36

Under veckans svensklektioner har vi fortsatt träna stavning med dubbelteckning, användandet av skiljetecken och skrivande i sin helhet. I arbetsboken Nyckeln till skatten tränade vi bland annat på att återberätta handlingen av kapitlet med hjälp av nyckelord.

På matten har vi i huvudsak repeterat och jobbat med uppställning i subtraktion med växling. Vi har även byggt några fler geometriska 3D-objekt av papper.

I So har vi pratat om hur man beter sig säkert som fotgängare och cyklist i trafiken. Vi har fört många diskussioner, tittat på film och tränat vägmärken.
I No har vi fortsatt med arbetsområdet kraft och rörelse om tyngdkraft och friktion. Denna vecka gjorde vi ytterligare några praktiska undersökningar om friktion samt fyllde i en labbrapport.

På engelskan läste vi en berättelse tillsammans och lärde oss att benämna några vilda djur. Här kommer orden om ni vill träna lite extra hemma: lion, owl, monkey, crocodile, sqiurrel, deer, wolf, giraffe, hippo, fox, bear, elephant.

På torsdag springer vi Skoljoggen under förmiddagen. Mer information om detta finns i ett separat blogginlägg.

Från och med tisdagen den 21/9 erbjuder vi läxhjälp för åk 3 kl: 12:50-13:20. Det går även bra att delta om ert barn behöver träna lite extra inom ett specifikt område, t.ex. extra lästräning. Meddela mig via mail: annica.hedlund@almhult.se om ni har några frågor och/eller önskar läxhjälp.

Jag önskar er en skön helg!

Studiedag
Läsläxa kapitel 3 + läxbok
Idrott: Ta med ombyte, duschartiklar och handduk.
Matteläxa: Träna subtraktion med uppställning och växling (eleverna har fått ett papper med sig hem)
Skoljoggen

Kommande: