Förskoleklass v 2

Välkomna tillbaka.

Så var vi igång med en ny termin. Härligt att få träffa alla eleverna igen efter ett långt jullov. Nu var vi utvilade och redo att lära oss nya saker. Vi började veckan med att göra nyårsraketer där eleverna fick skriva ner tre saker som de vill lära sig detta året. Alla var ivriga och här fanns det många förslag kring vad som skulle vara kul att kunna när året 2022 är slut.

Vi hade Jullovsbingo där eleverna fick gå runt och fråga varandra vad de hade gjort på lovet, här fanns förslag så som tittat på film, spelat spel, ätit godis och åkt pulka osv. Utmaningen var att skriva klasskompisarnas namn i rutorna. Inte helt lätt men de var så hjälpsamma mot varandra.

Vi har bytt platser och för att lära känna varandra lite bättre har de ritat av och intervjuat varandra.  Frågorna vars svar sedan redovisades för klassen var ang favoritfärg, favoritmat och något man är rädd för. Fantastiska redovisningar och alla fick applåder efter framförandet. Att få en teckning som någon annan ritat är alltid en ära och lika roligt är det att ge bort något som man lagt ner tid och koncentration på.

Stationsarbetet drog igång denna veckan och första stunden var alla ivriga på att få använda Ipaden och spela SpelEtt, sedan tog de sig ann de andra uppgifterna så som sorteringsövningar, skrivövningar, pussel, mandalas och finn fem fel.

Eleverna har gjort snögubbar med sitt namn på. Här tränade vi att se hur många bokstäver vi har i våra namn och jämföra antal.

På musiken dansade vi ut julen under ledning av Evelina och Bosse Larsson:-).

Vi avslutade med att måla nyårsraketer med kladdiga oljepastellkritor, alltid härligt att få använda fingrarna när man målar och att se färgerna bli till något riktigt fint.

Så här sammanfattade eleverna själva veckan:

Med dessa rader och bilder önskar vi er en trevlig helg

Cissi, Hanna och Ann

Det här inlägget postades i F-klass. Bokmärk permalänken.