Åk 1 vecka 2

Hej allesammans!

Under denna första vecka tillbaka efter vinterledigheten har vi bland annat hunnit med följande:

• Pratat om pengar på SO:n med Rosanna. Vad behöver man egentligen pengar till och hur ser Sveriges sedlar och mynt ut. Hur mycket är de värda och hur funkar det här med banken/bankkort/pinkod.
  • Under NO:n i onsdags tog vi vårt pick och pack och gick upp till backen/vindskyddet vid skolan. Där fikade vi, lekte kurragömma, hade snöbollskrig och lekte på isen tillsammans. Mycket mysigt och uppskattat.
  • Under svenskan har vi testat på att återberätta något vår axelkompis sa till oss, göra sammansatta ord med emojis på Ipaden, tittat på ett avsnitt av skrivbolaget då vi fick lära oss om när man ska ha stor bokstav och intervjuat varandra.
  • Hälften och dubbelt är begrepp som vi har lärt oss mer om under mattepassen. Vi har tagit programmet livet i mattelandet som hjälp och sedan har vi använt konkret material tillsammans i par för att testa om vi har koll hur man lägget dubbelt/hälften av ett angivet antal.
  • På musiken som lägligt nog inföll på tjugondag Knut dansade vi ut julen med olika ringdanser runt granen uppe i musiksalen.
  • Vi har tillverkat nyårsraketer under bildlektionen idag och inuti har eleverna skrivit några saker som de vill bli bättre på och som de önskar sig. Tanken är att man ska ”öppna” dessa raketer om 1 år och se om det man skrev har blivit verklighet.
  • Eleverna har idag också fått hjälpa till att flytta sina bänkar då vi bytte platser. I och med det har vi också fått nya färggrupper som vi kommer jobba tillsammans i, flera gånger i veckan och därför har grupperna får skapa ett kontrakt. I kontraktet har barnen tillsammans skrivit ner regler som de ska följa för att alla ska känna sig sedda, välkomna, hörda glada osv samt tips på vad de ska göra om de inte kommer överens tex rösta eller hämta en fröken. Många kloka saker som bestämdes vill jag lova.

Dessvärre har vi inte hunnit klä in läseböckerna som vi hade tänk göra under veckan men vi ska försöka göra detta så snart som möjligt så ni vet det.

Vi vill passa på att önska er en trevlig helg och god fortsättning på det nya året och påminna er om att man gärna får kontakta/maila pedagogen som man hade utvecklingssamtalet med, om man har något på hjärtat. Då blir det lättare för oss pedagoger att hålla koll på korrespondensen eftersom vi har delat upp ansvaret mellan oss. Tack på förhand!

Mvh/Sandra, Evelina och Maria

• Måndag: Läxa till fredag 21/1. Kapitel 13 Skräckens näste.
  • Tisdag: Idrott, ta med gympakläder (inte skor) och handduk så ni kan byta om och duscha.
  • Fredag: Läxan lämnas in.

V 8 Sportlov

16/3 Studiedag