Åk 1 vecka 6

Hej allesammans!

Under vecka 6 har vi bland annat hunnit med följande:

• Gjort alla hjärtans dagkort på vår bildlektion. Eleverna fick ett par mallar att välja mellan och sedan fick man öva sin finmotorik genom att klippa och vika. Att skriva en hjärtlig hälsning inuti kortet med vår snyggaste handstil fick vi också till. Vi får väl se vilka som får förmånen att få dessa vackra kort nästa vecka?
  • I onsdags hade eleverna No med Ebba och Maria och då fick de lära sig mer om domherren. Är det skillnad på färgerna mellan en hona och en hane och vad äter egentligen denna vinterfågel?fråga gärna ert barn om det. Fåglars kroppsdelar övade vi också när de hade rörelsepaus samt när de ritade valfri fågel från en fågelbok.
  • Med Rosanna har barnen lärt sig mer om olika trafikskyltar och hur man ska bete sig om man är gångtrafikant ute trafiken för att vara säker ute i verkligheten.
  • Olika problemlösningsuppgifter har eleverna fått prova på att lösa tillsammans i sina färggrupper när vi har haft matte. Vi har även fortsatt att berätta och skriva olika räknesagor. Vad blir skillnaden när jag berättar utifrån en räknesaga och när jag skriver med ”mattespråk”.
  • På idrottslektionen fick eleverna testa på badminton och pingis vilket var något som de var väldigt exalterade över efteråt så det kommer de säkert då testa fler gånger.
  • Veckans bokstav har varit Uu och vi har återigen fördjupat oss i det här med vokaler. Barnen har fått komma med olika förslag på ord med Uu i och vi har jobbat i vår arbetsbok.

Vi hoppas att det har gått bra med läsningen på hemmaplan för er alla och vi kämpar på en vecka till med detta lilla ”läsprojekt”. Under nästa vecka är det paus med den vanliga läsläxan så då får barnen läsa på i andra böcker/tidningar och så kommer de att få hem en påse med ordbilder som vi vill att de tränar på.

Vi önskar er alla en trevlig helg! Mvh/Sandra, Evelina och Maria

Måndag: Ta med de 3 ”småböckerna” från förra veckan om ert barn behöver nya.

Tisdag: Idrott, ta med gympakläder (inte skor) och handduk så ni kan byta om och duscha.

Fredag: Ta med ordbilderna som de har haft som läxa.

V 8 Sportlov

16/3 Studiedag