Åk 3 v.6

Ännu en vecka har passerat och den här veckan har vi varit helt fulltaliga i klassen igen!

I svenskan har vi fortsatt att träna läsförståelse och läsförståelsestrategier. Vi har påbörjat att skriva nya faktatexter med hjälp av stödord, övat mer på stavning genom att rätta texter med stavfel samt tränat specifikt på att stava ”vanliga ord”. Stötta gärna ert barn med stavningen även hemma när ni gör lilla skrivläxan eller i annat skrivande.

I matte har vi jobbat vidare med division och bråk. Eleverna har genomfört ytterligare ett par gamla NP för att få känslan av hur de kan se ut och i repetitionssyfte.

På So:n har eleverna redovisat sina nyheter, både nyheterna som de skrev i skolan förra veckan och de som de hade i läxa. Superbra jobbat! Vi har även kikat vidare på en artikels uppbyggnad och dess olika delar.

Under No:n har vi tränat och repeterat begrepp och kunskaper gällande magnetism på olika sätt, enskilt och med hjälp av klasskompisarna.

På engelskan jobbade vi vidare  med temat ”lunch time” genom att intervjua varandra och skriva meningar. Vi nuddade även vid de grammatiska formerna am, are, is.

Torsdagens bild/teknikpass bestod av att skapa ett eget självporträtt i form av en avatar på iPaden. Eftersom det blev lite tid över testade några sig fram och skapade en enkel serie i samma program.

Nästa vecka är det sista veckan med simning. Det är härligt att möta glada barn när de kommer från simhallen som berättar vad de har lärt sig. 🙂

Trevlig helg!

V.7
Måndag:
Simning, ta med badkläder och handduk.
Tisdag:
Läsläxa kapitel 19 + lilla läxboken
Onsdag:
Simning, ta med badkläder och handduk.
Torsdag:
Fredag:
Matteläxa, matteuppdrag om division och bråk på matteportal.se .

Kommande

v.3-7 måndagar och onsdagar simning