Åk 3 v.9

Veckan började allvarsamt med att vi pratade mycket om kriget i Ukraina och hur det påverkar övriga världen på olika sätt. Många elever hade redan pratat om detta hemma och hade olika tankar och funderingar att dela med sig av.

I måndags fick eleverna nya gruppkonstellationer/färggrupper som vi jobbar i vid olika aktiviteter och grupparbeten. Under veckan har vi därmed genomfört några gruppstärkande övningar i de nya grupperna.

Under svenskapassen jobbar vi vidare med läsförståelsestrategier, stavning och att skriva faktatexter. Det är så roligt att se hur eleverna hela tiden blir säkrare och utvecklas!

I matematiken har vi jobbat med bråk, både i matteboken och genom spel. Vi har genomfört ett gammalt nationellt prov med fokus på klockan och volym, vilket jag märkte är ett område som vi behöver träna mera på.

På SO:n har vi repeterat lite kort om istiden, som vi arbetade med förra våren. Vi har introducerat stenåldern genom att ha läst i SO-boken, jobbat i arbetsboken samt tittat på första avsnittet av Arkeologens dotter.

På NO:n har vi fördjupat oss om energikällor, vad förnybara- och icke förnybara energikällor innebär. Vi tittade på en film om hur bland annat vindkraftverk och kärnkraftverk fungerar. Därefter gjorde vi en undersökning med hjälp av en pipande kyckling i syfte av att förstå vad en sluten strömkrets är. Vi testade om olika material såsom plast, metaller, trä osv. kan leda ström eller inte.

Jag önskar er en trevlig och solig helg!

V.10

Måndag:
Idrott, ta med ombyte och handduk.
Tisdag:
Läsläxa kapitel 21 + lilla läxboken
Onsdag:
Idrott, ta med ombyte och handduk.
Torsdag:
Fredag:
Matteläxa på matteappen.se (samma inloggningsuppgifter som till matteportalen)
Jag har lagt upp många matteuppgifter inom olika områden som repetition och färdighetsträning. I skolan får eleverna själva välja vilket område de vill träna mera på. Ni föräldrar avgör hur länge och hur många uppgifter som ni anser är lagom som läxa denna gång.

Kommande

v.11-20 Nationella prov