Veckobrev åk 6, v 9

Nu är vi igång efter ett välbehövligt sportlov! Vädret är härligt och det känns som vår i luften och alla har lite mer energi!

Vi har under veckan fortsatt vårt arbete med världsreligioner. Denna vecka studerar vi islam lite noggrannare. Eleverna tycker att det är lite svårt med alla nya ord och uttryck som beskriver och finns i islam. Vi har jobbat en hel del i skolan men det behövs kanske lite stöd hemma för att verkligen få grepp om allt. Eleverna har fått hem ett papper som beskriver vad de behöver kunna för att nå E-nivå. För att nå högre betygsnivåer behöver de läsa i boken och titta på filmer. På tisdag är det läxförhör på islam och eleverna har fått välja på vilket sätt de vill visa sin kunskap. De har fått välja mellan att skriva en faktatext om islam med hjälp av stödord, göra en skärminspelning där de berättar om islam med hjälp av bilder eller genom att svara på frågor. Alla elever valde att ha ett traditionellt läxförhör med frågor.

På matten har vi börjat jobba med algebra och algebraiska uttryck. Det är lite ovant att jobba med bokstäver istället för med siffror! Eleverna får ta eget ansvar att de får gjort allt i matteboken. Är de frånvarande någon lektion är det deras ansvar att se till att de förstår det vi jobbat med. Eleverna har hittills varit väldigt duktiga på att hålla koll och vara i fas. Uppmuntra gärna era barn att träna lite på multiplikationstabellerna då det verkligen hjälper dem att vara säkra på dem när de ska räkna matte.

Idag hade vi besök av Jesper och Marie som jobbar som mentorer på Linnéskolan. De berättade lite om skolan och eleverna fick ställa frågor.

På måndag förmiddag kommer eleverna att ha schemabrytande aktiviteter eftersom jag kommer att sitta med de nationella proven och bedöma elevernas texter.

v 10

Måndag;

Tisdag; Språkvalsläxa, läxförhör Islam, idrott

Onsdag;