Veckoinfo åk 4 v. 9

Då var vi igång igen efter sportlovet!

Veckan som gått har, av naturliga skäl, till stor del präglats av samtal om kriget i Ukraina. Eleverna har väldigt kloka tankar kring detta och det märks att det är något som ni även diskuterar hemma. Naturligtvis finns det en oro hos barnen i klassen över vad som kan hända men min uppfattning är att det ändå handlar om en balanserad oro som inte går till några överdrifter. Jag kan givetvis ha fel och om ni föräldrar är av en annan uppfattning så meddela mig gärna så att vi kan jobba med det på bästa möjliga sätt i klassrummet.

I veckan har eleverna fått berätta om sina favoritresmål på engelskan och vi har jobbat med årets månader, på matten har vi avslutat kapitlet om längd, volym och massa och på svenskan har vi bland annat jobbat med argumenterande texter. På kemin har vi laborerat med att framställa vulkanutbrott, både med vällande lava och med ”exploderande” utbrott: https://www.experimentarkivet.se/experiment/vulkanutbrottet/

Givetvis uppmärksammade vi också Smålands nationaldag, ”Fössta tossdan i mass”.

Veckans grej handlade denna vecka om Claus von Stauffenberg, den tyske greven och officeren som gjorde ett misslyckat försök att avsluta epoken Adolf Hitler 1944. Sensmoralen var att det fanns goda krafter i Tyskland under andra världskriget precis som det finns goda krafter i Ryssland idag.

Nästa vecka kommer att bli förhållandevis vanlig förutom måndag förmiddag. Då hjälper jag till att bedöma sexornas nationella prov i svenska så då tar Linnea hand om klassen.

Vad gäller nästnästa vecka, vecka 11, så är det studiedag onsdagen 16/3. Eleverna är alltså lediga då.

Några elever har fått en liten matteläxa och den vill jag att de gör till fredag 11/3.

Glosläxan till 10/3 ser ut så här:

Obligatoriska:

season – årstid

snakes – ormar

try – försök

relax – koppla av

tomorrow – i morgon

month – månad

cold – kall

better – bättre

sunny – solig

at last – till sist

past – förbi

wet – regnig, blöt

Frivilliga:

hot – varm

on the roof – på taket

What´s wrong? – Vad är det?

when – när

rains – regnar